Mag jij voelen wat je voelt?

Vallen en opstaan

Je weet dat dit erbij hoort, maar liever niet vallen toch? Iets niet helemaal goed doen voelt vaak vervelend. Schaamte, boosheid of teleurstelling richting jezelf. ‘Dit had ik zo niet moeten doen, wat stom/dom van mij‘. Kritisch naar jezelf kijken en het liefst snel verder gaan om het moment maar te vergeten. ‘Ik mag me niet te lang rot voelen, hup tranen weg en weer door’.

stressWanneer je dit soort gevoelens maar lang genoeg blijft negeren en wegstoppen word je vanbinnen een soort vulkaan. Weg emotieregulatie, want je weet zelf dat het er op een gegeven moment écht wel uit gaat komen. Om daar vervolgens weer van te kunnen balen.

Voel wat je voelt

Niet alleen de plezierige, maar ook de onplezierige gevoelens. Vaak willen we direct gaan oplossen wanneer iets niet helemaal goed gaat. Bijvoorbeeld wanneer je kind bang is in het donker, het leesniveau niet hoog genoeg is of wanneer je kind niet goed met boosheid om kan gaan. Wanneer je ziet aan je kind dat het niet zo lekker loopt, dan vinden we dit heel moeilijk om te verdragen. Ik denk dat dit misschien wel het allermoeilijkst is aan opvoeden. Om niet direct in de oplossingsmodus te schieten, maar onplezierige gevoelens te laten zijn zoals ze zijn (tot op zekere hoogte). Het mag er gewoon zijn. Je kind leert hier namelijk van om om te gaan met minder leuke en makkelijke gevoelens, net als jij en ik.

En maar door gaan

En toch, dat oplossen doen we bij onszelf ook heel snel. We krijgen het mee vanuit onze omgeving, de maatschappij en misschien ook wel uit je eigen gezin van herkomst.

Even een simpel voorbeeld waar je niet onderuit kunt wanneer je bijvoorbeeld tv kijkt: ‘heb je hoofdpijn en komt het niet uit? (Dit zeggen ze letterlijk in de reclame) Neem dan snel een paracetamol. En na een paar minuten kun je weer door met je dag’. Of koorts of grieperig? Pilletje erin en gaan met die banaan. We willen er zo snel mogelijk vanaf zijn, hebben er geen tijd voor en het komt nooit uit.

Maar wil die hoofdpijn, nekpijn of koorts je misschien iets vertellen? Is het mogelijk tijd om een stapje terug te doen? Rustig aan te doen en beter voor jezelf te zorgen in plaats van maar door te gaan?

Juist om de minder fijne dingen toe te laten en er aandacht aan te besteden kun je meer in balans komen. Door denderen en niet stilstaan bij wat je werkelijk voelt breekt je uiteindelijk op.

Geef het goede voorbeeld

Wat er voor jou als ouder ook nog eens bij komt: wat geef je je kind voor boodschap mee wanneer jijzelf niet naar ál je gevoelens kijkt?

GevoelensJe kind kijkt bij jou af. En wanneer jij aandacht besteedt aan al je gevoelens (ook die boosheid of teleurstelling die je niet wil voelen) en durft stil te staan bij de signalen van je lijf, kan jouw kind ook veel beter leren hoe hij/zij dit kan doen. Emotieregulatie, omgaan met je emoties, begint bij aandacht te besteden aan je gevoelens, maar dan ook aan ál je gevoelens. Je mag voelen wat je voelt.

Makkelijk? Nee, maar je kunt dit wel gaan oefenen stap voor stap. Wil jij meer te weten komen over het reguleren van emoties? Maar ook hoe emoties werken in ons brein en hoe jij dit op een laagdrempelige manier met je kind kunt bespreken? Neem dan eens een kijkje hier >>

In mijn online oudercursus krijg je namelijk uitleg, materiaal én oefeningen om samen met je kind aan de slag te gaan met gevoelens begrijpen en uiten.

Lieve groet,

blog

Ps : Nooit meer een blog missen? Meld je dan aan zodat je mijn nieuwste blogs maandelijks in je mailbox ontvangt.