denkfouten

Alles ging mis. Echt alles!

Ik lig in mijn bed, het is donker en ik heb mijn ogen dicht. Het is stil in de slaapkamer, maar in mijn hoofd niet. Mijn gedachten gaan heen en weer, van links naar rechts en weer terug. Ik denk na over de dag die voorbij is. Wat ik allemaal wilde doen en wat niet allemaal is gelukt. Wil ik hier nu aan denken? Waarom lig ik nou zo te piekeren? Nee ik wil slapen, want ik moet fit zijn morgen. Wat als ik nu niet kan slapen? Hoe moet dat dan morgen? Ik denk verder na over wat er kan gebeuren als ik niet fit ben en kom ineens met mijn gedachten bij een gesprek van vandaag. Wat ging dat gesprek slecht. Waarom kan ik nou niet slapen?
Piekeren

Piekeren is een gewoonte

Veel nadenken, ook wel piekeren genoemd, is een gewoonte welke veel mensen herkennen. De bedoeling van al het nadenken is waarschijnlijk om je gedachten op een rijtje te zetten, alleen merk je al snel dat dit juist het tegenovergestelde teweeg brengt. Het vele nadenken, wat vaak een negatieve ondertoon heeft, kan namelijk leiden tot stress, angst en somberheid. Het piekeren kost enorm veel tijd en energie. Soms gaat het zover dat je bepaalde activiteiten niet meer gaat doen, dat je je enorm rot gaat voelen of je zelfs depressief voelt.Piekeren
Ergens weten we wel dat piekeren nutteloos is, want vaak komen die negatieve scenario’s in werkelijkheid niet eens uit. Of we piekeren over iets wat al is gebeurd en waar we dus niets meer aan kunnen veranderen. Helpt het dan om je er zo druk over te blijven maken?

Piekeren en negatief denken verslaan

You&Me Psychologie helpt jongeren (11-18jaar) met het verslaan van piekeren en negatief denken. Samen gaan we ongeveer 10 keer samenzitten. We volgen hiervoor een aantal stappen op. Het is hard werken, maar samen lukt het echt! Na 4 à 5 keer merk je namelijk al verschil.

We beginnen altijd met de eerst stap, namelijk bewust worden van je negatieve gedachten of het piekeren. Wanneer jij je niet bewust bent van het negatieve denken, kun je ook niets veranderen of stoppen. Jij bent de baas over jouw gedachten en dus bepaal jij welke gedachten er aanwezig mogen zijn in je hoofd. Samen gaan we opzoek naar wanneer jij negatief denkt of aan het piekeren bent. Door welke situaties komt het? Zijn dit vaak dezelfde soort gedachten of niet? En wat denk je dan precies? Belangrijk is ook om te weten wat deze gedachten met jouw gevoel doen, want vaak voel je je er erg rot door.

Wanneer we weten welke automatische gedachten er in jouw hoofd zitten kunnen we deze samen eens heel kritisch gaan bekijken. Voor jou lijken jouw gedachten te kloppen. Jij hebt ze al zo vaak gehoord, dat je ze nu ook echt gelooft. Maar je vergeet kritisch te zijn naar deze gedachten, want ik kan je nu al vertellen dat ze écht niet allemaal waar zijn. En weet je waarom?

Denkfouten

Wij mensen maken denkfouten. Dit zijn negatieve gedachten die wijzelf in ons hoofd al enorm vaak hebben gehoord waardoor ze erg logisch klinken en we ze zelfs als waarheid gaan zien. Hoe vaker je ze hoort hoe meer je de gedachten gaat geloven. Maar je kijkt alleen maar naar het negatieve van een gebeurtenis om bewijs te vinden dat jouw negatieve gedachten kloppen en vergeet hierbij wat er allemaal wel goed ging. Dit is een denkfout, namelijk ‘de zwarte bril’.

Een voorbeeld hiervan is: Je bent gezellig met vrienden wat gaan drinken en je hebt voor jouw gevoel een opmerking gemaakt die eigenlijk niet helemaal gepast was. Het was enorm gezellig, maar je blijft je druk maken over die ene opmerking. Als je moeder vraagt of het gezellig was, reageer je geïrriteerd dat het helemaal niet leuk was en dat alles misging. Is dit waar?

denkfouten

Er zijn zes categorieën denkfouten met ook nog eens subcategorieën. In totaal kun je ongeveer 11 denkfouten maken. Hieronder geef ik de zes hoofdcategorieën aan.
1. De Pretbedervers: je let alleen op de negatieve dingen
2. Dingen opblazen: je maakt het negatieve enorm groot
3. Mislukking voorspellen: je verwacht van tevoren al dat er iets misgaat
4. Gevoelde gedachten: je emoties worden enorm sterk waardoor je denken wordt vertroebeld
5. Aansturen op mislukking: je stelt zulke hoge eisen aan jezelf, die je sowieso niet kunt halen
6. Mijn schuld: je voelt je verantwoordelijk voor negatieve dingen die gebeuren

Het is belangrijk om te weten dat iedereen deze denkfouten weleens maakt. Het wordt pas een probleem als je ze erg vaak maakt en daardoor niet goed meer kunt kiezen wat je kunt of wilt doen in je leven.Wil jij meer informatie over deze denkfouten? Geef dan in een comment aan welke denkfout jij denkt te maken en ontvang de volledige uitleg over alle denkfouten.

Maak jij jezelf voortdurend zorgen over situaties die zijn gebeurd, over toetsen of andere onderwerpen en kun je niet stoppen met piekeren? Of merk jij als ouder dit bij jouw kind? Neem dan zeker contact op voor een gratis kennismakingsgesprek, want er is wat aan te doen! Schaam je niet en neem contact op. De zorg van You&Me Psychologie wordt vergoed door de gemeente (CJG).

 Bel voor een gratis kennismakingsgesprek

Wil jij meer te weten komen over You&Me Psychologie? Lees dan de ervaringen hier. Of wil je meer informatie over de mogelijke vergoeding? Lees hier de stappen via het Centrum Jeugd en Gezin.

Op de toekomst van de kinderen!! 

Groetjes,

blog
Ps: Deel ook de blog op Facebook of LinkedIn om zoveel mogelijk mensen te laten zien dat zij er niet alleen voor staan en worden erkend. Ken jij iemand die ook heel veel aan deze informatie zal hebben? Deel dan zeker deze blog!

8 antwoorden
  1. Natasja
    Natasja zegt:

    Tsjee, die zwarte bril kende ik wel maar ik wist niet dat je op meerdere manieren kunt ‘doemdenken’ (denkfouten kunt maken).
    Voor mij is het vooral punt 5 denk ik al weet ik dat ik de andere punten ook beheers :s

    Beantwoorden
    • You&Me Psychologie
      You&Me Psychologie zegt:

      Hoi Natasja, er zijn best wat denkfouten die je zou kunnen maken helaas. Het is al goed dat je je ervan bewust bent! De kunst is nu om er tegenin te gaan en bewijs te vinden waarom jouw negatieve denkwijze niet klopt. Vaak kunnen we makkelijk bewijs vinden vóór die denkfout, dat doe je waarschijnlijk al bijna automatisch. Het is moeilijk, maar niet onmogelijk! En doe je het zo nu en dan, dan is dat niet erg. Zolang het jou maar niet belemmerd.
      Als dank voor jouw eerlijke en open reactie stuur ik jou per mail de lijst van denkfouten. Lieve groet, Mirjam

      Beantwoorden
    • You&Me Psychologie
      You&Me Psychologie zegt:

      Beste Abigael, het is vaak op de momenten dat je wat minder in je vel zit, of dat je wat minder energie hebt om je gedachten de baas te zijn. Dus veel mensen hebben er zeker ook last van ‘s nachts. Waarschijnlijk overdenk je je dag of de momenten waarvan je vond dat ze beter hadden gekund, of erger nog in jouw gedachten, dat het mis is gegaan. In de nacht ben je niet fit en is het des te moeilijker de energie op te brengen om je gedachten stop te zetten. Soms helpt het om eventjes uit bed te gaan om bijvoorbeeld wat te drinken, je gedachten te verzetten en weer terug naar bed te gaan. Probeer er niet aan toe te geven, schrijf het op en probeer weer te gaan slapen. Warme melk of warm water kunnen ook helpen om je weer tot rust te brengen. Blijf niet te lang uit bed, want dan kan het zijn dat je over je slaap heen gaat en is het helemaal lastig om terug in slaap te komen. Probeer het eens uit, dan hoor ik graag of het is gelukt. En misschien heb je zelf wel wat trucjes om in de nacht weer terug in slaap te komen? Deel ze dan ook zeker hier, zodat anderen dit ook kunnen uitproberen. Je bent namelijk echt niet de enige!
      Dank je wel voor jouw eerlijke reactie, op deze manier laat je ook anderen weten dat zij niet de enige zijn. Ik stuur jouw bedankje voor je reactie per mail naar je op. Deze kun je ook gebruiken bij je piekergedachten. Succes!

      Beantwoorden
  2. marianne
    marianne zegt:

    Ik zal beginnen met het feit dat ik geen tiener ben, maar een volwassene. Ik weet niet of dit uitmaakt. Maar ik loop al ruim een jaar bij de psychiater, en ze krijgen het piekeren niet onder controle. Het is met name ‘s nachts, ik kan overal over nadenken, niet specifiek 1 onderwerp. En ik heb ook al een cursus gedaan voor ADD, om de negatieve gedachten om te kunnen zetten. Maar dit lijk ik niet vast te kunnen houden. En ik heb altijd wel redenen om het zwart wit te zien, maar dat vind ik zelf. Het beïnvloed mijn dagelijks leven enorm, ook op mijn werk. Ik voel me vaak verdrietig, kan om niks huilen. En ik heb enorm last van faalangst en denk vaak dat mensen me niet mogen, of dat ze het over me hebben. Graag advies.

    Beantwoorden
    • You&Me Psychologie
      You&Me Psychologie zegt:

      Hoi Marianne, ten eerste wil ik je bedanken voor je openheid! Ik ben inderdaad gespecialiseerd in kind- en jeugd, maar de oefeningen die ik met de jongeren doe zijn dezelfde die volwassenen ook kunnen doen. Deze komen uit de Cognitieve Gedragstherapie. Ik lees dat het piekeren bij jou eigenlijk overal lijkt te zitten. Ik zeg expres lijkt, omdat ik zeker weet dat het wel ergens vandaan komt. De kunst is om daarachter te komen en dat is een enorme zoektocht. Onthoud dat gedachten van jou zijn en dat jij ze onder controle kunt krijgen. Het kost enorm veel oefening, doorzettingsvermogen en wil. Vaak is te zien dat je in een negatieve spiraal belandt en erin blijft hangen. Zoek uit waarom je telkens zo negatief denkt, zijn dit bepaalde situaties, waarom heb jij een reden nodig om iets zwart/wit te zien. En waarom kies je hiervoor? Ik lees in je stukje ook veel denkfouten, mogelijk dat deze er ook in zijn gesleten al van jongs af aan? Nogmaals, ik vind het enorm knap dat je dit deelt en als dank stuur ik jou ook het bestandje met de denkfouten. Je zult er vast wat herkennen. Ik kan verder niet veel inhoudelijks zeggen, doordat ik jouw situatie verder niet ken en ook niet weet hoe jouw psychiater jou helpt en wat voor cursus het precies was. Wel kan ik je meegeven dat op mijn facebook pagina een Challenge is gestart met het stoppen van negatief denken. Misschien is dit weer een extra steuntje? http://www.facebook.nl/youmepsychologie met ook een besloten groep https://www.facebook.com/groups/challengeyoumepsychologie/ waar meer volwassenen zitten met hetzelfde probleem. Heel veel succes! Liefs, Mirjam

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.