beelddenker

beelddenken”Ik snap er helemaal niets van”, zegt een moeder van een 9 jarig meisje bij mij in de praktijk wanneer ze voor een kennismakingsgesprek komt. “Ze haalt eigenlijk altijd wel voldoendes voor de toetsen in de klas. Maar als ik nu de uitslagen van de Cito-toets bekijk lijkt het helemaal niet goed te gaan. Hoe kan dit?”

Dat is een hele goede vraag natuurlijk. Ik hoor het regelmatig van bezorgde ouders: “mijn kind laat niet zien wat erin zit.” Is het faalangst? Ligt het aan de druk op dat moment van de Cito? Of is het iets anders?

Intelligentietest

Wanneer je twijfelt of je kind wordt onder-of overvraagd is het slim om eens na te denken over een intelligentietest. Je denkt dat er meer inzit, maar is dit wel zo? Voordat je je kind gaat over- of ondervragen is het daarom goed te onderzoeken wat er speelt. Op die manier weet je wat de capaciteiten van je kind zijn en kom je erachter op welke gebieden je kind juist goed scoort en op welke gebieden het minder goed scoort. Zo kun je heel gericht te werk gaan bij de hulp die je eventueel zou willen inschakelen. Daarbij kun je ook meteen bekijken of faalangst een rol speelt bij jouw kind.

intelligentietestHeeft je kind moeite met overzicht bewaren en raakt hij/zij daardoor in paniek? Dan zal dit niet alleen ook bevestigd worden door de intelligentietest, maar weet je juist waardoor je kind soms vastloopt. De test laat namelijk zien of dit voornamelijk is wanneer je kind visueel iets aangeboden krijgt of juist verbaal. Of omdat je kind geen voorbeeld krijgt en zelf structuur moet aanbrengen in de opdracht. Het kan ook zo zijn dat je kind meerdere taken tegelijk moet uitvoeren waardoor het vastloopt. Je krijgt dus inzicht in wanneer je kind precies moeite krijgt met overzicht houden. Dit kan de intelligentietest allemaal meten waardoor de hulp heel gericht kan worden ingezet.

Een intelligentietest is dus veel meer dan alleen het IQ-cijfertje. Het geeft namelijk veel meer inzicht in waar het mogelijke probleem zit, waardoor je heel gericht hulp kunt bieden. Daar heb je natuurlijk veel meer aan dan blijven gissen en rondlopen met een rot gevoel.

Beelddenken en onderpresteren

Als er niet uitkomt wat erin zit presteer je dus eigenlijk onder je maat en dat is enorm vervelend. Het zelfbeeld krijgt daar namelijk ook een knauw van. Als kind weet je eigenlijk dat je het wel kunt, maar waarom lukt het nou telkens niet? Als dan ook nog iedereen om je heen zoals je meester of moeder vraagt waarom je het de ene keer wel kunt en de andere keer niet, snap je er zelf ook helemaal niets meer van. Frustrerend toch? Maar hoe kan dat nou?

beelddenkenBij beelddenkers is ook vaak te zien dat ze de ene keer hetgeen kunnen terughalen wat je zojuist hebt verteld, maar de dag erna het echt niet meer weten. Logisch ook als je bedenkt dat er een enorme chaos in dat koppie aanwezig is. Waar is dan die informatie van gisteren gebleven? Die kun je echt niet terugvinden. En heeft je kind er dan ook nog geen beeld bij opgeslagen, dan kun je het nog tien keer herhalen, maar dan blijft het echt niet hangen.

Hoe dan?

Dan ga je dus gebruik maken van kleur, tekeningen of schema’s. Dit kan heel goed bij bijvoorbeeld Aardrijkskunde. Namen en jaartallen zeggen jouw kind weinig. Maak associaties, grappige ezelsbruggetjes of zoek onbekende namen op internet op. Mindmappen is ook een heel goed hulpmiddel voor de beelddenker. Zo creëer je overzicht in de chaos.
Wanneer jouw kind een rekentafel moet gaan opslaan, geef deze tafel dan als ‘plaatje’ en laat jouw kind deze dan ook als plaatje in het hoofd zetten. Dat past bij het beelddenken.

Dus wat kun je doen als je je als ouder erg zorgen maakt?

Ga zeker opzoek naar hulp. Laat hetgeen bevestigen wat je denkt of misschien wordt het wel ontkracht. Spreek het uit en blijf er niet mee rondlopen. Uiteindelijk help je je kind er ontzettend mee door de stap te zetten. En is er mogelijk meer nodig, dan heb je in ieder geval op tijd aan de bel getrokken. Er is altijd een oplossing. Bij de een zal een training voor beelddenken van 5 sessies genoeg zijn en bij de ander is het slim om een onderzoek op te zetten om erachter te komen wat er aan de hand is.

Herken jij jezelf in bovenstaand verhaal? Schroom dan niet om contact op te nemen. Een kennismakingsgesprek is altijd gratis en vrijblijvend. Jij wilt tenslotte ook het allerbeste voor je kind.

beelddenker

Dan heb ik nog een vraag aan jou. Wil jij in een reactie hieronder weergeven wat jij graag nog zou willen weten over beelddenken? Zijn dit tips of is dit juist meer informatie over de kenmerken? En als jij elke maand mijn e-mail ontvangt doordat je het e-book hebt aangevraagd, dan maak jij kans op een leuk werkboekje voor de beelddenker als jij me laat weten wat je nog over beelddenken wilt weten. ☟ ☟

E-book nog niet aangevraagd, maar wel kans maken bij de volgende acties? Vraag hem dan snel hier aan.

Op de toekomst van de kinderen!

Liefs,
blog
Herken jij jezelf hierin of mogelijk andere ouders? Deel dan dit blog, zodat zij niet rond blijven lopen met een (over) bezorgd gevoel. 

8 antwoorden
  1. Susan
    Susan zegt:

    Hoi Mirjam,
    Wat een herkenbaar stukje. Ik heb 2 beelddenkers thuis, maar ze leren echt heel verschillend. De een ook meer gedreven als de ander, dat scheelt een heleboel.
    Ik zou graag meer tips hebben over beelddenkers. Er is altijd wel iets wat herkenbaar is (altijd fijn), en wat bruikbaar is. Alle tips zijn dus erg welkom.
    Waar ik nu tegenaan loop is dat mijn jongste zoon van 9 jaar, met meer dan uitstekend geheugen, niet bijzonder goed scoort op toetsen Aardrijkskunde, Natuurkunde, Geschiedenis (zaakvakken). Stof ken hij echt heel erg goed, maar ik denk dat het misgaat bij de wijze waarop de juf de uitleg geeft voor de toets (alle vragen worden doorlopen) of de wijze waarop de vragen zijn gesteld. Is dit herkenbaar?
    En heb je tips hiervoor, voor ons, voor onze zoon en misschien voor de juf?

    Dankjewel.
    groetjes Susan

    Beantwoorden
    • You&Me Psychologie
      You&Me Psychologie zegt:

      Hoi Susan, Dank je wel voor jouw reactie. Fijn dat je in ieder geval weet dat jouw kinderen beelddenkers zijn. Dat is al een hele stap natuurlijk. En heel fijn ook dat je veel herkent. Mijn volgende blog gaat sowieso over de vakken op de middelbare school, dus ik hoop zeker dat ook jij hier wat uit kunt gaan halen. Vervelend om te lezen dat je zoon het vak erg goed kent, maar dat hij vastloopt op het moment van de toets. De vraagstelling kan voor de beelddenker al funest zijn. Is het mogelijk dat hij een keer de vragen mee naar huis kan nemen, zodat jij het ook kan inzien? Ook kan de juf mogelijk de vragen samen met hem doornemen na de toets, zodat hij ook de manier van vraagstelling gaat herkennen? Zij kan dan ook zijn gedachtegang volgen wanneer hij uit kan leggen hoe hij de vraag had geïnterpreteerd en je zoon kan dan mogelijk van de juf leren wat ze van hem verwacht bij bepaalde vragen. Zo kunnen ze samen kijken waar het misgaat. Ik ga eens kijken voor je of ik wat praktische tips voor je heb liggen voor de specifieke vakken die je noemt. Deze zal ik dan naar je toe mailen. Groetjes, Mirjam

      Beantwoorden
  2. Els
    Els zegt:

    Wat een goed en interessant geschreven stuk
    Als ik twijfel of mijn kind een beelddenker is doordat ik herkenbare dingen lees, kan dit dan door jou getest worden?
    kan het werkelijk in 5 sessies al lukken de beelddenker te helpen leren?

    Beantwoorden
    • You&Me Psychologie
      You&Me Psychologie zegt:

      Hoi Els, er is geen wetenschappelijk onderbouwde test, maar wanneer je als ouder vermoedens hebt dan kun je zeker een gratis kennismakingsgesprek plannen waarin we samen een plaatjestest doen en de kenmerken bespreken. Het is altijd de moeite waard om te bekijken of jouw kind een beelddenker is, voordat je allerlei andere stappen gaat ondernemen. Dankzij mijn brede kennis als kinderpsycholoog kan ik ook beter inschatten of het om beelddenken gaat of iets anders. De beelddenktraining kan zeker in 5 sessies jou en je kind de basis leren hoe op de visuele manier te leren. Samen bekijken we welke onderwerpen voor jouw kind lastig zijn in de klas. Zo wordt de training precies ingericht naar jullie behoeften. Groetjes, Mirjam

      Beantwoorden
  3. Nathalie
    Nathalie zegt:

    Herkenbaar herkenbaar steeds weer wat ik lees op je site en blogs. Dat is fijn! Ik zou erg blij zijn met het werkboekje voor mijn zoontje. Ik ben erg leergierig en nieuwsgierig naar info over beeld denken zodat ik mijn zoontje kan helpen.

    Beantwoorden
  4. Mary
    Mary zegt:

    Bedankt weer voor je blog. Graag zou ik willen weten hoe we het beelddenken meer onder de aandacht kunnen brengen bij de leerkrachten op de basisschool. Waar kunnen we ze naar verwijzen voor herkenning/erkenning en methodes?

    Beantwoorden
    • You&Me Psychologie
      You&Me Psychologie zegt:

      Een hele goede vraag Mary. Dank je wel voor je reactie. Ik denk inderdaad dat we daar allemaal mee aan het worstelen zijn. Aan de leerkrachten die wel openstaan ga ik eens vragen hoe het komt dat zij wel meer willen weten. Zo kan ik mogelijk erachter komen hoe wij samen de andere leerkrachten ook kunnen aanspreken. Ik ga jouw vraag meenemen. Dank je wel.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.