Ik ben zo boos

beelddenken in de klas

Blog

IK BEN ZO BOOS!!

Je kind zit niet lekker in zijn/haar vel, maar wat is er nou eigenlijk aan de hand? De leraren weten het niet en jullie als ouders ook niet. Er is één ding wat zeker is, er moet iets gebeuren, want je kind voelt zich helemaal niet meer fijn. Hieronder lees je een voorbeeld van een traject wat is uitgezet door You&Me bij woedeproblemen van een 9 jarige jongen. Maar was woede wel hét probleem?

Wat was er aan de hand? Ik werd opgebeld door mijn collega, een neurofeedback therapeut van Braincare. Zij had een jongen van 9 jaar in behandeling, omdat het niet goed ging op school. Zo had hij vaak ruzie met de juf, gooide dan zijn stoel of tafel om, verscheurde zijn werkjes en schold de juf of andere kinderen uit. Met de hersenmeting bij Braincare was te zien dat hij enorme stress had in zijn hersenen. Het leek erop dat hij een voorkeur had voor zijn rechterhersenhelft (dit houdt in dat hij minder gericht is op taal). Alleen de boosheid en frustraties bleven bestaan.

You&Me Psychologie werd ingezet
Op het moment dat de directeur van de school aangaf dat de jongen nog een paar weken de tijd kreeg om te laten zien dat hij op het regulier onderwijs kon blijven werd You&Me Psychologie ingezet. 

Logo

 

 

 

 

Waar komt die boosheid toch vandaan?
Ik heb zelf mogen ervaren tijdens mijn observaties hoe de jongen zich uitte en ik snapte heel goed dat het op deze manier niet meer ging in de klas. Maar wat ik ook zag was dat er meer aan de hand was. De relatie tussen de juf en de jongen leek verstoord, zij konden niets meer verdragen van elkaar. Maar mijn grootste vraag was; “Waar komt die boosheid toch vandaan?” Thuis een lieve, rustige jongen, maar op school totaal een ander kind. Daarom heb ik besloten om verder onderzoek te doen. Uit de hersenmeting tijdens de neurofeedback bleek de rechterhersenhelft meer actief te zijn. En dit bleek uit het psychodiagnostisch onderzoek ook zo te zijn.

Ons onderwijs is taalgericht
Alle puzzelstukjes vielen na het onderzoek op zijn plaats. De jongen werd in de klas aangesproken op zijn linkerhersenhelft, talig. De juf bleef vragen wat er aan de hand was, waarom hij niet kon uitleggen wat hij voelde of dacht. Maar de jongen van 9 kón het niet verwoorden en dus liet hij het maar zien. En dit was dus een van de onderliggende factoren van zijn frustratie. In de behandeling hebben de jongen en ik dit samen aangepakt. Hij leerde om aan te geven wanneer zijn frustratie opliep.

Er was nog meer aan de hand
Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat hij faalangstig was, wat ik ook in de klas had gezien. Hij durfde geen vragen te stellen, durfde nauwelijks hardop te praten in de klas en zijn vinger opsteken? Dacht het niet! Zijn zelfvertrouwen was ontzettend laag.

Door tijdens de behandelingen hem positief te benaderen kreeg deze jongen weer vertrouwen in zichzelf. We zijn opzoek gegaan naar de dingen waar hij goed in was en waar hij trots op was. Ouders gaven na een viertal sessies al aan dat hij weer vrolijker was en weer zichzelf kon zijn.

Hoe gaat het nu? Dat kan ik de jongen beter zelf laten vertellen!
vrolijk en jezelf zijn“Ik heb van Mirjam heel veel geleerd. Mirjam heeft mij geleerd om minder boos te worden op school. Ze kwam bij mij op school om me dit te leren. Het was dan altijd heel fijn al ze er was. Ook ben ik veel bij haar geweest. We werkten dan samen aan mijn Dinobrein. Dat was heel leuk om te doen. Dankzij Mirjam ben ik nu bijna nooit meer boos op school en gaat het heel goed met mij op school! Ik vond het altijd heel gezellig met Mirjam.”

Herkenbaar? Jouw eigen kind, het buurmeisje of dat klasgenootje? Deel dan zeker dit bericht via Facebook en LinkedIn of neem contact op.

You&Me Psychologie biedt zowel individuele als groepsbehandelingen aan waarbij gebruik wordt gemaakt van principes uit de cognitieve gedragstherapie. Zelfbeeld, zelfvertrouwen, faalangst, woede, frustratie en concentratieproblemen kunnen hierdoor allemaal worden aangepakt. Bekijk hier het gehele behandelaanbod. Ieder kind is anders en daar door wordt de behandeling aangepast aan het kind.

Dus, wat kan ik voor jou doen?

Omdat ik graag wil weten waar jijzelf tegenaan loopt wat betreft jouw kind op school of thuis – laat het me alsjeblieft weten in het commentaarveld hieronder.

Waarover wil jij meer weten wat betreft boosheid of onzekerheid bij kinderen/jongeren?

Ik ben erg benieuwd.

Wil je meer weten over Beelddenken? Meld je aan voor het gratis e-book “Beelddenken? Nooit aan gedacht!”.

 Bel voor een gratis kennismakingsgesprek

Op de toekomst van de kinderen!

Mirjam blog

 

PS: Deel alsjeblieft deze blog via de Facebook en LinkedIn knoppen, want… zo kunnen vrienden en kennissen in jouw netwerk óók zorgen dat zij de juiste hulp en informatie vinden over vragen wat betreft hun kind.

Lees de samenvatting en tips van de lezingen terug in mijn andere blog.

4 antwoorden
  1. Clarijs Els
    Clarijs Els zegt:

    Prachtige casus, met een mooi resultaat. Wat een geluk dat deze hulp op het juiste moment kwam,door de juiste mensen/deskundigen.
    Dit is een motivatie om als het nodig is goede hulp te zoeken.

    Beantwoorden
    • YouMe Psychologie
      YouMe Psychologie zegt:

      Beste Els,
      Ik ben ook enorm trots wat ik samen met deze jongen, zijn ouders en school heb kunnen bereiken. Ik gun ieder kind begrip en een fijn leven! En mocht er hulp nodig zijn schroom dan zeker niet om hulp in te schakelen. Je bent nooit de enige!
      Heb jijzelf wel eens hulp gezocht voor je eigen kind misschien?
      Groet,
      Mirjam

      Beantwoorden
      • Clarijs Els
        Clarijs Els zegt:

        Hoi
        Jazeker dat heb ik gedaan,dit was een moeilijke zoektocht eerst via de huisarts en jeugdzorg en die uiteindelijk leidde tot een kind en jeugd psycholoog waarmee mijn kind de goede `klik`had.
        Ook dat is denk ik heel belangrijk die `klik`.
        groetjes Els

        Beantwoorden
        • YouMe Psychologie
          YouMe Psychologie zegt:

          Beste Els,
          wat goed dat jullie de juiste hulp hebben kunnen vinden! En een goede klik is zeker belangrijk. Ik ben van mening dat wanneer er geen klik is het kind of de jongere zich ook nooit 100% zal durven/kunnen uiten en je het onderliggende probleem moeilijk boven tafel zal krijgen.

          Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.