Saai – Onzeker – Eenzaam

“Als ik een gesprek aan ga dan vinden ze me vast saai. Ik ben heel slecht in sociaal zijn, ik kan dit niet. Ik ben bang dat ik iets verkeerd of stoms zeg en dat ze me meteen niet meer mogen. Daarom zeg ik maar niets en ga ik gesprekken uit de weg.” – 15 jarige

Sociale vaardigheden

Dit meisje denkt dat ze weinig tot geen sociale vaardigheden heeft. Ze vergelijkt zichzelf met anderen die dit volgens haar wel hebben en ook goed gesprekken aan kunnen gaan. Ze staat in de pauze helemaal alleen, omdat ze geen aansluiting durft te zoeken. eenzaamSamen gaan we kijken welke sociale vaardigheden belangrijk zijn voor een gesprek. Het blijkt dat vooral luisteren heel belangrijk is. Ik leg uit dat ik op de universiteit bij het vak gespreksvoering vooral leerde om goed te luisteren. En eigenlijk kan ze dit ook goed zegt ze zelf.

We schrijven een aantal eigenschappen die kunnen helpen bij een gesprek op een white board met daarnaast het tegenovergestelde (bijvoorbeeld extravert – introvert). Ze neemt drie klasgenoten voor zich waarvan ze denkt dat zij hier allemaal erg goed in zijn. Tijdens de oefening blijkt dat ze helemaal niet zeker weet of ze er goed in zijn, misschien doen ze wel alsof. Ze zet alle drie de personen op een lijn om te zien hoe sterk ze de vaardigheden beheersen. Het geeft haar inzicht dat ze alleen de buitenkant ziet van mensen, maar niet weet wat er vanbinnen speelt. Ook ziet ze dat zijzelf eigenlijk helemaal niet zo slecht scoort op de vaardigheden. Bij sommige scoort ze zelfs meer dan anderen. Het geeft haar vertrouwen, inzicht en ze gaat ermee aan de slag.

Oefen en experimenteer 

saai oplossing De keer daarop komt ze terug met een mooi voorbeeld van een experiment. Ze zag een klasgenoot op een bankje alleen zitten en is ernaast gaan zitten. Ze knoopte een gesprekje aan en alle negatieve gedachten van ‘ik kan geen gesprek voeren’ of ‘ik zeg vast iets stoms’ verdwenen. Het was namelijk ontzettend gezellig. En door haar eigen inzet leerde ze ook nog eens via dit klasgenootje anderen kennen. Het gaf haar een enorm groot inzicht. Geloof je gedachten niet zomaar. Sindsdien staat ze niet meer alleen in de pauze.

Trauma

We maken samen een tijdlijn om te zien of er iets is gebeurd wat het gevoel van er niet toe doen heeft aangewakkerd. Is er iets gebeurd waardoor ze niet het gevoel heeft te worden gezien? Dat was er zeker. traumaOp de basisschool was er duidelijk 1 leerkracht die ze zich nog goed kon herinneren. In het laatste gesprek met ouders en leerkracht was hij haar doelen map kwijt. Deze stond blijkbaar een heel jaar lang bij een andere klas, zonder dat hij dit wist. Dit betekende dat hij er een heel jaar lang niets in had geschreven. Ze voelde zich hierdoor zo onbelangrijk, niet gezien en zelfs waardeloos. Samen zijn we naar het moment gegaan toen ze klein was en hebben samen tegen deze leraar gezegd dat dit echt niet kon. Het was niet haar schuld, hij had haar moeten zien. Het luchtte op en ze voelde zich sterk dat ze dit keer kon zeggen wat ze toen had willen zeggen. 

En nu?

Ik zie haar nog een keer in de zoveel weken om te blijven oefenen met helpend denken, situaties te bespreken die ze lastig vond en samen te kijken naar haar sterke kanten en verbeter kanten. Ze heeft meer vrienden, meer contact op dit moment via de telefoon dan eerst en hopelijk als de school weer open gaat ook daar. Voor de lock down was ze niet meer alleen in de pauzes en daagt ze zichzelf nog regelmatig uit om een gesprekje aan te gaan. 

Corona tijd

Ben jij een jongere of ken jij een jongere die een luisterend oor kan gebruiken in deze corona tijd? Je mag me altijd bellen of mailen (info@youmepsychologie.nl) voor een gesprekje. Lieve groet, blog

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.