Hooggevoeligheid in je gezin

Als ik zeg: alle ballen in de lucht houden. Wat gebeurt er dan met jou? Welke gedachten en gevoelens komen er in je op? Sta hier even bij stil en geef jezelf even de tijd….

Voel je stress? Onrust? Of juist herkenning? 

OudersMooi, want ik denk dat alle ouders dit herkennen en dan vooral veel moeders. Wanneer je niet bent uitgerust is het moeilijk iets te ondernemen. Je sleurt jezelf overal maar naartoe, want ja, het moet. En dan doe je de was nog even, even stofzuigen, even het aanrecht aan kant maken. Je kent het wel. En dan is het alweer tijd om je kind uit school te halen. Weer geen tijd voor jezelf gehad en ook nog eens dood moe. Dit wil je niet zo.

Maar hoe ga je dat anders doen?

moeWant je weet heel goed dat dit niet langer zo gaat. Je bent niet zo’n leuk mens meer. Snauwt op alles en iedereen, kort in de kar, bozig en moe. Heel moe. Ben je misschien overprikkeld? En neem je dus te weinig échte rust voor jezelf? Dat zou zomaar eens kunnen. Maar wat doe je er tegen?

Ik geef je graag wat opties:

  • Wat deed je een tijd geleden als hobby? Wat vond je leuk, ontspannend of inspirerend om te doen? Kijk eens of je dit kunt oppakken. Ook jij hebt recht op een hobby.
  • Een warm bad of douche moment voor jezelf. Dus nee niet met kinderen om je heen. Koop een heerlijk ruikende douchegel en relax.
  • Wanneer ben jij voor het laatst zonder kinderen weggeweest? Alleen of met je partner? Geen idee meer? Dan wordt het tijd een nachtje weg te plannen of twee, of een week 😉 PLAN dit. Bel de oppas of je (schoon)ouders nu op om te vragen wanneer ze kunnen oppassen.
  • Ga naar buiten, wandel, werk in de tuin of pak een goed boek en ga lekker in het zonnetje (als je daarvan houdt) zitten. Oké een serie kijken telt ook 😄
  • Hoe laat ga jij slapen? Is het mogelijk een week structureel eerder naar bed te gaan? Gevoelige mensen hebben vaak meer slaap nodig….
  • Probeer eens een meditatie. Kies er wel een met een fijne stem. Probeer het niet één keer, maar een week. Al snel zeggen veel mensen ‘dit is niks voor mij’. Ik was ook zo iemand, maar zet nu elke avond een meditatie aan om rustig in slaap te vallen.

Dat wordt een ander to do lijstje

tijd voor jezelf

En nu is het een kwestie van echt doen. Niet alleen dit lezen en zachtjes tegen jezelf zeggen ‘ja dit heb ik nodig‘. Dat weet je namelijk allang. Plan het in je agenda en doe deze dingen in plaats van al die moetjes waar jij niet blij van wordt. Zodra jij meer gaat doen waar je van ontspant word je vanzelf weer dat leuke mens met meer energie. Luister naar jezelf en stel jezelf de vraag: ‘Waar heb ik op dit moment behoefte aan‘. En geef eraan toe. Zo leert jouw kind ook meteen hoe het aan de eigen behoefte kan voldoen. 

Lieve groet,

blog

Ps : Meer te weten komen over Hooggevoeligheid? Schaf nu de online Masterclass Hooggevoelig Kind aan van 60 minuten. Inclusief handig werkboek met leuke, praktische oefeningen voor het hele gezin.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.