beelddenken

“Zie het gezichtje van een meisje dat niet goed kan lezen en dat gezegd wordt beter haar best te doen, dat de neiging heeft te dagdromen en gezegd wordt dat ze beter moet opletten, dat het uitroept in de klas als ze iets fascinerends ziet, zoals een vlinder tegen het raam en dan naar de directeur wordt gestuurd, dat haar huiswerk vergeet en gezegd wordt dat ze het nooit zal lezen, dat een verhaal vertelt, vol verbeeldingskracht en inzicht en alleen opmerkingen krijgt over haar handschrift en verschrikkelijke spelling, dat om hulp vraagt en als antwoord krijgt dat ze eerst beter haar best moet doen voor anderen haar werk voor haar doen, dat ongelukkig wordt op school en te horen krijgt dat grote meisjes beter hun best moeten doen.”

Die kwam bij mij wel even aan……En bij jou? Het komt helaas vaak voor dat dit gebeurt. Maar wat kun jij nu zelf doen om te zorgen dat jij jouw beelddenker kunt helpen het zelfvertrouwen te versterken? Hieronder enorm belangrijke punten om bij stil te staan.

Ben jij visueel ingesteld?

Lees jij eerst de handleiding van Ikea van de kast die je net hebt gekocht en ga je dan pas aan de slag? Of ga je gewoon aan de slag en als het niet helemaal lukt wil je misschien nog wel de handleiding erbij pakken? Onthoud jij beter gezichten of beter namen?

5% van de mensen is rechts georiënteerd. Met andere woorden, zij zijn meer visueel ingesteld en hebben ook meer baat bij visuele ondersteuning. Deze mensen worden ook wel beelddenkers genoemd. Beelddenken kan heel lastig zijn, maar daarentegen heeft het ook zeker positieve kanten. Je bent een snelle denker, legt snel verbanden, ziet patronen, bent vaak creatief in denken en/of in doen, gevoelig en inventief.

Sleutelwoord: Begrip

beelddenkenBij de beelddenker komt er enorm veel informatie binnen en dus moet je wel enorm snel kunnen denken. Maar wanneer er zoveel informatie tegelijk binnenkomt is dit soms moeilijk te ordenen. Het is dan ook moeilijk om tot de juiste informatie te beschikken wanneer je bijvoorbeeld iets wilt uitleggen. Je uitleg wordt enorm lang en de luisteraar begrijpt er niets meer van. Dit heeft weer tot gevolg dat anderen zich afvragen of je wel competent genoeg bent. Je hersenen ratelen zo snel dat je het zelf niet meer kunt bijbenen. Wanneer je je dan ook nog eens niet begrepen voelt trek je je sneller terug en durf je minder snel inbreng te geven in de groep. Dit heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat je steeds meer gaat piekeren.

Op een gegeven moment loop je helemaal vast. Dit kan zowel op emotioneel als lichamelijk gebied zijn. Faalangst, onzekerheid, niets meer durven in te brengen, boosheid, maar ook buikpijn, hoofdpijn en misselijkheid is vaak te zien bij de jonge beelddenker. Heb hier aandacht voor en kijk verder dan het gedrag wat het kind laat zien.

Luister jij wel?

luisterenBelangrijk is dat je als ouders en leerkracht goed luistert naar de beelddenker. En met luisteren bedoel ik ook écht luisteren en begrip tonen. Help hen structureren en rust in het brein te krijgen. Bij stress lopen beelddenkers namelijk helemaal vast. Ook kan het prettig zijn om op deze momenten even een rustmoment te nemen, zoals tv kijken of een boek lezen. Lukt het je kind niet om stil zitten, lijkt hij/zij niet op te letten of staart het naar het plafond? Dan zal je kind mogelijk zijn overtollige energie kwijt moeten.

Want nu even naar jezelf: Zit jij wel eens tijdens een bespreking of telefoongesprek poppetjes, bloemetjes, hartjes te tekenen? Dit is een manier om energie kwijt te kunnen waardoor we ons beter kunnen concentreren. De kinderen hebben het nog niet zo onder controle, maar het is geen afwijkend gedrag (uitzonderingen daargelaten).

Leerkracht Tip

Merk je dat je leerling afdwaalt tijdens je uitleg, dat het niet snapt wat je net hebt uitgelegd? Denk dan eens aan beelddenken. Leg jij uit door vooral te praten, vanuit de delen werken naar het geheel, dan haakt de beelddenker af. Probeer het meer visueel te maken, meer laten leven en vertel het enthousiast. Ga bijvoorbeeld met een hoofdstuk over insecten naar buiten om ze te zoeken. Soms is een opgezocht plaatje op internet al voldoende. Leren door te doen en te ervaren.

Nog even dit…

Een kind is ook een volwaardig mens net als jij en ik. Ga daarom ook niet boven ze staan. Kinderen zijn niet minder dan volwassenen. Nee, steek ze juist een hart onder de riem. Kijk daarom met ze mee, zoek samen naar oplossingen. Kinderen hebben vaak oplossingen waar je zelf niet eens bij stil hebt gestaan. Ga met ze in gesprek en vraag wat ze denken, voelen en ervaren. En kijk altijd verder dan het gedrag. Achter het gedrag zit namelijk vaak een behoefte waar niet aan wordt voldaan. 

beelddenktrainingLoopt jouw kind vast op bepaalde gebieden op school en denk je dat de beelddenktraining mogelijk iets is voor jouw kind? Neem vrijblijvend contact op zodat we samen kunnen kijken of er mogelijk sprake is van beelddenken. Vaak zijn er maar 4 sessies nodig uit de training ‘Rechts inhalen!’ en is een andere uitleg al genoeg om (verdere) achterstand te voorkomen of zelfs weg te werken.

Wil je hier meer over weten? Neem dan zeker contact op via de contactpagina of

Bel voor een gratis kennismakingsgesprek

Op de toekomst van de kinderen!

Groetjes,

blog

Ps: ken jij iemand met een beelddenker thuis of in de klas? Deel dan dit blog via Facebook of LinkedIn met degene waarvan jij denkt dat zij ook een beelddenker in huis hebben en zeker ook tips kunnen gebruiken. Hoe meer kennis, hoe meer begrip.

2 antwoorden
  1. clarijs Els
    clarijs Els zegt:

    Wat een duidelijk stuk door jou geschreven en hoe herkenbaar uitgelegd
    Hopelijk komt het bij veel mensen aan en wordt het belang ervan ingezien.
    Bij mij in elk geval wel, dankjewel

    veel succes grEls

    Beantwoorden
    • You&Me Psychologie
      You&Me Psychologie zegt:

      Ik hoop dat ook zeker te weten, dat is ook precies waarom ik het naar buiten breng. Teveel onbegrip en te weinig kennis. Hoe meer we het samen kunnen verspreiden hoe meer begrip en kennis en de juiste hulp indien nodig. We kunnen veel voorkomen in de klassen wanneer de leerkracht ervan op de hoogte is, maar ook zeker thuis wanneer ouders het herkennen. Liefs, Mirjam

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.