faalangst

Faalangst: “Ik kan dit niet”

“Als moeder voel je dat er iets is, maar je weet niet precies wat. Je weet dat het niets met de intelligentie te maken heeft, maar wat is het dan? Je weet dat je kind het kan, maar het komt er niet uit…”
— Moeder van dochter met faalangst —

Ik ga het verpesten

De juf geeft aan dat je je tafeltje 10 centimeter opzij moet zetten. Je weet wat er gaat komen en je voelt je hartje al een stuk sneller kloppen. Je krijgt het warm, want heb je wel goed genoeg geleerd? Je wist dat vandaag het dictee zou komen, maar je was het eigenlijk een beetje vergeten door die leuke tekenles.

Je kijkt je klasgenootje aan, ze glimlacht naar je. Zij lijkt helemaal niet zenuwachtig, maar jij des te meer. De juf legt uit wat ze altijd uitlegt voor een dictee, stil zijn en niet afkijken. Ze legt op het eerste tafeltje in de rij een stapel blaadjes welke het voorste kind door mag geven naar achteren. Jij zit achteraan en denkt alleen maar ‘schiet nou eens op’. Je wordt ontzettend ongeduldig en voelt je opgejaagd. Je hartje gaat nog sneller tekeer en je voelt je handen klam worden. Wie zit er zo te tikken en te zuchten? Shht!
faalangst

De juf geeft aan dat iedereen moet opletten, want ze gaat de woordjes oplezen van het dictee en ze herhaalt het maar één keer. De eerste twee woorden gaan goed, maar dan komt er een moeilijk woord. Je wilt even rustig nadenken, maar je kunt je rust niet vinden. De juf gaat verder met het volgende woordje, maar jij bent nog helemaal niet klaar met de vorige. Je raakt in paniek. Krijgt het nog warmer, begint te tikken met je voet, je pen glijdt uit je hand en je kunt niet meer rustig nadenken. Wat nu? Je kunt alleen nog maar denken dat je een onvoldoende gaat halen. Dit komt nooit meer goed en je wilt juist zo graag alles goed doen. Het liefst perfect als het even kan.

Je krabbelt wat op je papier en probeert het volgende woordje te horen wat de juf opzegt. Met veel moeite raap je jezelf bij elkaar, maar ziet dat je al 2 woordjes mist en kunt eigenlijk niet meer nadenken. Wat baal je als de blaadjes moeten worden opgehaald.
“Dit komt nooit meer goed en de juf vindt mij vast dom.”

Dit is een voorbeeld van faalangst tijdens toetsen, dit heet cognitieve faalangst. Naast deze vorm van faalangst bestaat ook de sociale- en de motorische faalangst.

Sociale Faalangst

Je ziet een groepje stoere jongens op het pleintje spelen bij het klimrek. Eigenlijk wil je heel graag meedoen, er graag bij horen. Het zonnetje schijnt en je hebt ontzettend veel energie om lekker te rennen en te ravotten. Maar iets houdt je tegen, je durft niet naar hen toe te gaan. Je pakt je fiets en gaat rondjes fietsen, alleen. Daarna ga je maar weer naar binnen om vervolgens achter de computer te kruipen. Dan komt Mama thuis en vraagt waarom je niet lekker aan het buitenspelen bent. Ze wordt een beetje boos, want ze vindt dat je veel te veel met dat spel bezig bent. “Ik doe het ook nooit goed”.

Dit is een voorbeeld van sociale faalangst. Kinderen zijn bang om afgewezen te worden of om nergens bij te horen. Wanneer zij denken dat zij mogelijk een negatieve beoordeling kunnen krijgen gaan ze de situaties maar uit de weg.

faalangst

Motorische Faalangst

Je loopt met de klas naar de gymzaal. Je maatje naast je heeft er helemaal zin in, ze is benieuwd wat jullie gaan doen bij de gymles. Jij hebt er daarentegen helemaal geen zin in. Je ziet er als een berg tegenop. Wat nou als je weer over die hoge bok moet springen? Of van die rare salto’s moet maken op de trampoline? Helemaal geen zin in! Je voelt dat je misselijk wordt.

Wanneer je angst hebt om motorische vaardigheden verkeerd te doen heb je last van motorische faalangst. Vaak gaat het erom dat een kind de beweging perfect wilt uitvoeren wanneer iedereen naar hem kijkt. Dit geeft enorme druk op het kind waardoor het negatief over zichzelf gaat denken en zijn zelfvertrouwen verminderd.

Symptomen van Faalangst

Onderzoek toont aan dat 1 op de 12 kinderen faalangst ervaart. Ook is het zo dat Beelddenkers een grotere kans hebben op faalangst. Maar hoe herken je het?

✦ Negatief over zichzelf praten
✦ Negatief zelfbeeld
✦ Al het falen aan zichzelf toeschrijven
✦ Moeite met aanvaarden van complimentjes
✦ Lat enorm hoog leggen
✦ Perfectionisme
✦ Enge situaties ontlopen of uitstellen.
Zoals de jongen die zijn vinger niet opsteekt om een vraag te stellen of het meisje wat geen hoi durft te zeggen tegen bekenden in de bus. De jongen die zijn huiswerk niet wilt maken, omdat hij eigenlijk bang is om te falen.

Wat houdt een faalangsttraining in?

Ten eerste is het van belang om tijdig aandacht te hebben voor deze problematiek en passende begeleiding te zoeken. Het blijkt uit onderzoek namelijk dat er een duidelijk verband is tussen faalangst bij jonge kinderen en depressie bij wat oudere kinderen en volwassenen.

Na het kennismakingsgesprek/ intakegesprek is het van belang dat er een ‘klik’ is tussen jou en mij. Als die er niet is kun jij je niet op je gemak voelen waardoor de training moeizaam zal aanslaan. Wees hier dus eerlijk over. Met een aantal specifieke vragenlijsten gericht op jouw faalangst krijg ik meer inzicht in wat er aan de hand is en waar de faalangst vooral opspeelt. Mogelijk kom ik ook een keer observeren in de klas, mocht dit nodig zijn.

❖ Lichaamsseintjes ❖
Tijdens de bijeenkomsten komen diverse onderwerpen aan bod. Zo gaan we samen opzoek naar al jouw faalangstsignalen. Dit kan zijn dat jij buikpijn of hoofdpijn krijgt, misselijk wordt, erg onzeker bent, of misschien word jij wel boos, je denkt enorm negatief of voelt je hart sneller kloppen.

❖ GGGG-Model ❖
Ook leer je inzicht krijgen in de relatie tussen gebeurtenis, gedachten, gevoelens en gedrag. Want wat gebeurt er als jij een toets aan het maken bent waar je al een beetje zenuwachtig voor bent en je weet een vraag niet? Jij denkt op dat moment dat je het niet kunt en voelt je nog zenuwachtiger worden. Maar wat als je de vraag even overslaat en de rest van de vragen gaat maken en denkt dat je het vast wel kunt. Dan krijg jij weer zelfvertrouwen.

❖ Controle over gedachten ❖
Je leert hoe je jouw gedachten onder controle kunt houden, zodat ze er niet voor zorgen dat jij je nog slechter en zenuwachtiger gaat voelen. Zoals de negatieve gedachten ‘ik kan het niet’, ‘ik ben niet goed genoeg’ omzetten in ‘ik heb goed geleerd’, ‘ik ga mijn best doen’. Het negatief denken buigen wij samen om in meer positief denken.

Sterker in je schoenen staan en geloven in jezelf zijn goede eigenschappen waardoor je je ook sterker maakt tegen al jouw eigen negatieve gedachten. Dit leer ik de kinderen en jongeren die bij mij in de praktijk komen, zodat zij blijven geloven in zichzelf. faalangst

Iedereen heeft last van gezonde spanning, maar als de spanning overgaat in angst welke zorgt dat jouw kind zich niet meer goed kan concentreren, denk dan eens na over faalangst. Of neem vrijblijvend contact op door op de onderstaande button te klikken. 

Bel voor een gratis kennismakingsgesprek

You&Me Psychologie biedt faalangsttraining voor kinderen van 7 t/m 18 jaar. Iedere training wordt afgestemd op jouw kind. Samen bekijken we of voor jouw kind het individuele traject beter is of in groepsverband. Herken jij faalangst in de klas als leerkracht of als ouder bij jouw kind? Laat het me weten in een comment en ik stuur jou gratis 5 tips voor thuis en in de klas.

Op de toekomst van de kinderen!!

Lieve groet,

blogPs: Deel ook de blog op Facebook of LinkedIn om zoveel mogelijk mensen te laten zien dat zij er niet alleen voor staan en worden erkend. Ken jij iemand die ook heel veel aan deze informatie zal hebben? Deel dan zeker deze blog!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.