Faalangst wat is het?

Je hebt er vast wel eens wat over gehoord. Het is een vorm van angst. De angst dat je niet voldoet aan de gestelde verwachtingen. 12% van de schoolgaande jeugd heeft last van faalangst (Nieuwenbroek en Ruigrok, 2004). Volgens de DSM-5 (classificatie systeem) is faalangst geen aparte stoornis, maar kan faalangst deel uitmaken van sociale angst of gegeneraliseerde angst (American Diagnostic Association, APA, 2013).

Er zijn 3 soorten faalangst

1. Cognitieve faalangst

faalangst

Angst om de nieuwe lesstof die uitgelegd wordt niet te begrijpen. Cognitieve faalangst heeft te maken met het leveren van een prestatie op leergebied. Denk hierbij aan toetsen en spreekbeurten. De angst voor het negatief presteren is zo groot, dat een mislukking bijna niet te vermijden is.

2. Sociale faalangst

Iemand met sociale faalangst heeft moeite met het omgaan met klasgenoten en/of de leraar. Mensen willen er graag bij horen en gerespecteerd worden. Sociale faalangst komt voort uit angst om afgewezen of negatief beoordeeld te worden door groepen die belangrijk zijn in het leven, zoals vrienden of klasgenoten.

3. Motorische faalangst

Motorische faalangst kan binnen de school bijvoorbeeld voorkomen bij gym, tekenen en handvaardigheid. Bang om fouten te maken of bang dat het niet lukt om de opdracht te voltooien.

Hoe herken je faalangst?

faalangsttraining

Er zijn zowel lichamelijke, als gedragskenmerken te noemen, maar faalangst uit zich op veel verschillende manieren. 

Lichamelijke kenmerken:

– zweten
– trillen
– hoofdpijn
– buikpijn, misselijk, niet kunnen eten, overgeven
– hyperventileren
– veel plassen, diarree
– hartkloppingen
– rode vlekken, blozen
– friemelen, wiebelen, niet stil kunnen zitten
– slecht slapen
– gespannen houding
– concentratieproblemen

Gedragskenmerken

– stil, teruggetrokken, afzonderen
– agressief of brutaal
– hangen de clown uit
– stellen geen vragen of stellen juist gedetailleerde vragen
– hebben veel behoefte aan feedback
– accepteren een compliment moeilijk en overgevoelig voor kritiek
– vluchtgedrag / vermijden opdrachten
– onzeker en afwachtend
– negatieve opmerkingen over anderen en zichtzelf
– proberen niet op te vallen
– moeite met nee zeggen
– als er een vraag wordt gesteld wegduiken
– een black-out bij proefwerk of opdracht
– succes komt door externe factoren (makkelijke toets)

In mijn praktijk maak ik gebruik van vragenlijsten om faalangst te diagnosticeren en te kijken naar mogelijke andere stoornissen die vaak samengaan met faalangst.   

Wat te doen bij faalangst?

Kinderen met faalangst zijn gebaat bij meer zelfkennis en zelfwaardering. Alleen kijken naar kwaliteiten geeft een vertekend zelfbeeld. Belangrijk is dus om het zelfvertrouwen op te bouwen en aan een realistisch zelfbeeld te werken. 

—>Geef je kind taak gerichte feedback
– “ heel goed dat je op de afgesproken tijd thuis bent”
– “nu je op tijd thuis bent hebben we tijd genoeg om te eten”
– “ik zag dat je hard je best deed om je in te houden”
– “ik vind het mooi om te zien hoe goed je hebt nagedacht over een oplossing voor dat probleem”

—>Stel realistische doelen of laat je kind zelf doelen stellen welke bij de capaciteiten passen. Jezelf overschatten zorgt vaak voor onzekerheid doordat het niet lukt.

—>Help je kind bewust worden dat fouten maken onderdeel is van het totale leerproces.

—>Houd regelmatig een rustig gesprekje met je kind over hoe hij/zij zich voelt. Benoem gevoelens, geef woorden aan gevoel zodat je kind leert om zichzelf en het gevoel uit te drukken in woorden.

—>Leer ontspanningsoefeningen / ademhalingsoefeningen

—>Ga aan de slag met gedachten, gevoel en gedrag. Hoe dit werkt, leer je in mijn online training Weg met de Machteloosheid. Samen aan de slag, meer inzicht krijgen in gedachten en gevoel en praktische tools om negatieve gedachten om te buigen in meer evenwichtige gedachten. (Voor kinderen vanaf 8 – 16 jaar).

ontspanning

Belemmert het het dagelijks leven?

Is de faalangst zo erg dat het dagelijks leven van jouw kind echt wordt belemmerd? Denk dan eens na over professionele hulp of een faalangst training. Dit kan zowel in een groep als individueel. Ga opzoek naar een psycholoog die deze training geeft of die gebruik maakt van cognitieve gedragstherapie. 

Faalangsttraining

Mocht je in de buurt wonen van Hoogerheide, in maart 2021 start en een faalangsttraining voor kinderen van 10 & 11 jaar. Er is nog 1 plaatsje vrij. Waarschijnlijk start er een nieuwe groep na de zomervakantie. Mocht je hier vragen over hebben, dan mag je me altijd bellen of mailen (info@youmepsychologie.nl).

Lieve groet, blog

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.