De beelddenker vs de taaldenker
Als je mijn vorige blog hebt gelezen weet je hoe de hersenen werken van een beelddenker. Weet je dit nog niet, dan raad ik je aan eerst mijn blog te lezen ‘Een 4 of een bootje?’.

beelddenker vs taaldenker

Heb jij dat ook weleens dat je ergens naar zit te luisteren, maar de informatie niet helemaal binnenkomt? Dat iemand je naam roept en je hoort het ver weg, maar je reageert niet? Ik wel. Zo kon ik bijvoorbeeld tijdens colleges van 1,5 uur lang helemaal wegdromen. Dan stond er een professor saai te vertellen en vond ik de plaatjes en teksten in het boek een stuk interessanter. Maar stond er een enthousiaste professor te vertellen met enorm veel voorbeeldjes die hij liet zien, dan kon ik 1,5 uur lang opletten. De een leert door te doen en te ervaren, de ander leert door te luisteren en alles op te nemen. Dit laat zien dat iedereen een eigen voorkeur heeft voor leren.

Is er écht zoveel verschil tussen een beelddenker en taaldenker?
Ja absoluut! Maar wat dan, vraag je je nu vast af. Dit ga ik laten zien aan de hand van de lijstjes die Silverman (2002) heeft opgesteld. Trek zelf je conclusie.

Auditief (taaldenker)

vs

Visueel ruimtelijk (beelddenker)

Denkt vooral in woorden Denkt vooral in beelden
Verbaal en auditief sterk Visueel sterk
Kan goed met tijd omgaan Kan goed met ruimte omgaan
Leert stapje voor stapje Leert vanuit inzicht
Leert met vallen en opstaan Begrijpt het meteen of (nog) niet
Presteert goed als moeilijkheidsgraad
geleidelijk wordt verhoogd
Moeite met eenvoudige taken, complexe taken gaan goed
Is een analytische denker Verbanden leggen gaat goed
Werkt vanuit onderdelen naar het geheel; aandacht voor details Werkt vanuit het grote beeld; kan details over het hoofd zien
Volgt mondelinge instructies
goed op
Leert hele woorden makkelijk
Kan goed rekenen Beter in wiskundig redeneren
Kan woorden spellend uitspreken Moet woorden visualiseren alvorens ze te kunnen spellen
Kan snel en netjes schrijven Voorkeur aan toetsenbord ipv schrijven
Is goed georganiseerd Ordent en organiseert op geheel eigen wijze
Kan stappen in werk makkelijk verduidelijken Vind intuïtief de juiste oplossing, kan moeilijk uitleggen hoe eraan gekomen
Blinkt uit in het hoofd en leer/stampwerk Haakt af bij stampwerk en herhaling
Soms herhaling nodig om te blijven onthouden Leert concepten voor de eeuwigheid
Leert goed via instructie Ontwikkelt eigen methode om
problemen op te lossen
Leert onafhankelijk van emotionele reacties Gevoelig voor houding van de leraar. Ontwikkelt zich onevenwichtig
Haalt in de regel hoge cijfers Kan erg onregelmatige cijfers halen
Leert de talen in de klas, door onderwijs Leert de talen op locaties, door onderdompeling
Is academisch getalenteerd Creatief, ambachtelijk, technologisch, emotioneel

Herkenbaar bij je kind of bij jezelf?
Waar heb jij het meeste van weg? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jij van beiden wat hebt en dat jouw hersenhelften in balans zijn en dus goed samenwerken. Wees je ervan bewust dat leerstijlen erfelijk zijn, dus ook beelddenken. Wil jij nog meer tips ontvangen?  Vertel mij dan in een comment hieronder waar jij je in herkent en of je dit ook terug ziet bij jouw kind(eren)! Als dank voor jouw comment stuur ik jou nog een tip voor de Beelddenker.

Loopt jouw kind vast in het onderwijs en heeft jouw kind hulp nodig? Over 2 weken ben ik officieel gecertificeerd als Beelddenk coach. Mocht je gebruik willen maken van mijn expertise. Neem dan zeker contact op!

 Bel voor een gratis kennismakingsgesprek

Op de toekomst van de kinderen!!

Groetjes,

blog
Ps: Deel ook de blog op Facebook of LinkedIn om zoveel mogelijk mensen te laten zien dat zij er niet alleen voor staan en worden erkend. Ken jij iemand die ook heel veel aan deze informatie zal hebben? Deel dan zeker deze blog!

8 antwoorden
    • You&Me Psychologie
      You&Me Psychologie zegt:

      Hoi Kim, dank je wel voor jouw inzicht! Wat mooi dat jij je in beiden herkent. Dit kan betekenen dat jij beide manieren goed beheerst, maar het kan ook zo zijn dat jij eigenlijk een beelddenker bent en de ‘talige manier’ hebt aangeleerd of juist talig bent en de ‘beelddenk manieren’ eigen hebt gemaakt. Doordat ons onderwijs enorm talig is zie ik ook dat mensen bijvoorbeeld vroeger enorm in beelden dachten, ontzettend creatief waren, maar dat ze dit eigenlijk zichzelf hebben afgeleerd en de talige manier eigen hebben gemaakt. Leuk om te ontdekken! Ook jij krijgt de gratis extra tip per e-mail opgestuurd als dank voor jouw comment.

      Beantwoorden
  1. Clarijs Els
    Clarijs Els zegt:

    Je weet meestal niet dat je beeld denker bent ,zeker vroeger niet, en dan is het oordeel snel geveld op school. Als ik had geweten dat ik beelddenker was was ik denk minder onzeker geweest van mezelf.

    Beantwoorden
    • You&Me Psychologie
      You&Me Psychologie zegt:

      Hoi Els, het is vaak fijn dat puzzelstukjes op zijn plaats vallen waardoor je ook antwoord kunt krijgen op bepaalde vragen. Het mooiste is dat, ook al zit je niet meer op school, je je nu bewust bent van jouw manier van denken, waardoor jij en ook mensen in jouw omgeving hier rekening mee kunnen houden. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat mensen zich ervan bewust worden en de kinderen die nog wel op school zitten de juiste hulp krijgen! Dank je wel voor jouw comment. Ik stuur je de extra gratis tip over beelddenken per e-mail naar je op.

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Als je wilt weten of jouw kind een visuele leerstijl heeft (beelddenken), kijk dan eens naar dit lijstje van kenmerken.  […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.