Beelddenken. Een 4 of een bootje?

blog beelddenken

blog beelddenken

Beelddenken. Een 4 of een bootje?
Het begrip ‘beelddenken’ gaan we steeds vaker horen in onze talige maatschappij. 5% van de mensen denkt in beelden in plaats van in taal. Dit houdt in dat in iedere klas ongeveer 1 à 2 kinderen beelddenkers zijn.

Ieder mens was een beelddenker! Huh!?
Ja, je leest het goed. Ook jij was (of bent) een beelddenker! Als baby word je geboren zonder dat je kan praten of schrijven. Dus krijg je alles visueel binnen. Een kind begint woordjes te leren aan de hand van klanken. Bijvoorbeeld: de moeder zegt constant ‘bal’ als het kind een bal oppakt, dan koppelt het kind de klank ‘bal’ aan het plaatje van de bal. Wanneer het kind ouder wordt en dit bij veel meer voorwerpen gaat leren toepassen kan het kind dit op een gegeven moment steeds sneller. Het kind vormt een plaatje voor zich en zoekt de juiste klank en later het juiste woord erbij. Op deze manier leren kinderen praten en in woorden denken. MAAR, bij beelddenkers gaat dit dus anders. Zij blijven eerst in deze plaatjes denken en zoeken dan de taal erbij.

Hoe kan dat nou?
Ik hoor je de vraag al stellen, waarom gaat dit dan anders bij die 5%? Dat zal ik je vertellen. Een beelddenker heeft eigenlijk een andere informatieverwerking dan een taaldenker. Wij krijgen allemaal informatie binnen via onze zintuigen; ogen, oren, neus, mond, huid. De beelddenker ook. Alleen bij beelddenkers flitsen er direct, bij iedere zintuiglijke waarneming, allerlei plaatjes door hun hoofd. Dit zijn er wel 32 per seconde. Ik hoor wel eens de opmerking “het regent dvd’s in mijn hoofd”. Erg vermoeiend dus.

Dat is nog niet alles!
De beelddenker heeft daarnaast een voorkeur voor de rechterhersenhelft. De rechterhersenhelft is goed in afbeeldingen, plaatjes, kleuren, ritme, emoties en dromen. Precies waar de beelddenker vaak ook goed in is.

Hoe herken ik dan een beelddenker?
– geven eigen uitleg aan informatie
– hebben eigen methodes om iets op te lossen
– leren door te doen en ervaren
– vogelen zelf graag uit hoe iets werkt
– willen weten waarom ze iets moeten doen
– zien vaak details over het hoofd
– hebben een voorkeur voor creatieve vakken
– werken graag met constructiemateriaal zoals lego of k’nex.

Natuurlijk hoef je hier niet allemaal aan te voldoen, maar mocht je iets herkennen dan ben ik daar erg benieuwd naar! Deel dan alsjeblieft je ervaringen in een comment.

Ik ben erg benieuwd!

Nieuwsgierig naar meer weetjes of tips over beelddenkers? Dan kun je je inschrijven om mijn gratis e-book ‘Beelddenken? Nooit aan gedacht!’ te ontvangen. Of wil je een afspraak maken?

 Bel voor een gratis kennismakingsgesprek

Op You & Me!!

blog

 


Ps: Deel ook de blog op Facebook en LinkedIn
om ook anderen kennis te laten nemen over beelddenken. Het is een grote groep mensen die nog niet altijd wordt erkend en soms juist worden ondergewaardeerd in onze talige maatschappij!

13 antwoorden
  1. Martijn
    Martijn zegt:

    Ik werk in het onderwijs. Na een mondelinge instructie over hoe ze bijvoorbeeld een opgave moeten oplossen probeer ik vervolgens eens schetsje van de situatie te geven om op die manier tot een oplossing te komen.
    Is dit voldoende om de beelddenker te bereiken, of is dat te simpel gedacht?

    Beantwoorden
    • YouMe Psychologie
      YouMe Psychologie zegt:

      Hoi Martijn,
      Ten eerste vind ik het al super om te lezen dat jij als leerkracht stil staat bij kinderen die mogelijk veel steun hebben aan beeldmateriaal!
      Wat kenmerkend is bij de beelddenker is dat zij vanuit het geheel naar de delen toe werken. Het onderwijs doet het vaak andersom en werkt dus vanuit de delen naar het geheel. Jij geeft ook aan dat je eerst mondelinge instructie geeft om zo een opgave uit te leggen en op te lossen. Het kan dan al zijn dat je de beelddenker bent verloren. De beelddenker wil namelijk weten waarom hij die stapjes moet zetten. Hij wil eerst de oplossing weten en dan pas kan hij de stapjes gaan zien. Dus vanuit het geheel naar de delen toe werken. Mogelijk is dit iets wat je kunt meenemen in je uitleg op school.
      Wat ik sowieso als tip wil meegeven is dat je als leraar vanuit je passie werkt. Kinderen en vooral beelddenkende en gevoelige kinderen voelen direct of je iets met passie doet of niet. Neem hen mee in je verhaal en laat zien dat je hen wilt begrijpen en hem/haar écht ziet als individu.
      Ik hoor heel graag van je of jij misschien nog manieren hebt in jouw lesgeven die voor andere leerkrachten ook kunnen werken.
      Groetjes, Mirjam

      Beantwoorden
  2. Clarijs Els
    Clarijs Els zegt:

    Erg verhelderend als je net als ik al wat ouder bent en nu ineens begrijpt dat hoe ik denk niet voor iedereen hetzelfde is
    En hebben kinderen met een laag IQ hier nog meer moeite mee?

    Beantwoorden
    • YouMe Psychologie
      YouMe Psychologie zegt:

      Hallo Els,
      dat is een hele interessante vraag en lastig te beantwoorden, omdat er nog enorm veel onderzoek gaande is over beelddenken. De beelddenkers die we nu veel zien, zitten voornamelijk op het regulier onderwijs (of speciaal onderwijs), hebben een diagnose zoals adhd terwijl het mogelijk echt alleen beelddenkers zijn. Soms komen de kinderen niet uit de verf, lijkt het alsof ze niet mee kunnen met de groep, maar zit er vaak iets anders verscholen namelijk de manier hoe lesstof wordt opgenomen. Zij verwerken informatie op een andere manier dan taaldenkers. Ik kan me voorstellen dat kinderen met een laag IQ ook moeite hebben met veel verbale uitleg doordat de verwerking mogelijk trager is. Beeldmateriaal werkt vaak erg goed, vandaar het vele gebruik van picto’s bij kinderen met een lager IQ.
      We houden in ieder geval het onderzoek in de gaten!
      Groetjes, Mirjam

      Beantwoorden
  3. Clarijs Els
    Clarijs Els zegt:

    Hoi Ik vond de lezing erg hoopgevend voor deze kinderen. Voor mij was het duidelijk dat er dus wel een keus bestaat wel/geen medicatie. En dat er echt een alternatief is gevonden door jullie.
    Complimenten

    Beantwoorden
    • YouMe Psychologie
      YouMe Psychologie zegt:

      Dank je wel Els. Er is zeker een keuze qua medicatie of niet. En een te snelle keuze, zonder naar de nadelen en de gevolgen op zowel korte als op lange termijn te kijken zal weinig goeds doen. Daarom adviseren wij ook om altijd eerst de alternatieven te bekijken. En zoals we hebben aangegeven zijn de resultaten ontzettend positief!

      Beantwoorden
  4. Anita de Bruin
    Anita de Bruin zegt:

    Hallo Mirjam, je slaat de spijker op de kop met je uitleg aan Martijn. Ik ben er echt een, een beelddenker. Ik ervaar het nu weer met het voorbereiden van mijn praktijkexamen pedicure. Invullen behandelplan. Ik wil weten waarom ik iets invul over bv afwikkeling van de voet en de manier die bij de desbetreffende voet past. Stapje voor stapje moet ik dit opbouwen en eigen maken. Veel mensen zien gelijk een verband in de vraagsyelling van het plan, ik dus niet. En dat kost veel tijd. De wereld is ook ingesteld op rechtshandigen en ik ben en denk ook linkshandig. Gek he…Een goeie docent neemt de tijd en vergeet de analyserende kant. En idd. ik ben ook afgehaakt bij de praktijklessen. Ik begreep de mondelinge uitleg toch niet. Nu dus zelfstudie en feedback achteraf. Ik hoop dat er toch geinteresseerde docente/leerkrachten proberen zich te verdiepen en een beetje begrijpen hoe de brein van een beelddenker werkt. En met jouw hulp lukt het een beetje beter. Dank je wel hiervoor. Een mooie zomer en lieve groetjes Anita

    Beantwoorden
    • You&Me Psychologie
      You&Me Psychologie zegt:

      Dank je wel Anita voor je bericht. Fijn dat je je zo herkent. Het blijft lastig doordat onze maatschappij zo talig is ingesteld. Zo jammer ook, omdat vele talenten daardoor niet worden gezien, de kop ingedrukt en/ of minder ontwikkeld. Ieder heeft zijn/ haar eigen talent en het is zo mooi als je die ontdekt, mede door mensen om je heen, die je helpen en steunen. Die het (h)erkennen. Dat zou toch mooi zijn? Niet zo binnen de lijntje blijven, maar gewoon zien hoe het is, daar op in spelen en de persoon nog meer laten groeien. Als je nog specifieke vragen hebt, moet je het maar laten weten hoor! Liefs, Mirjam

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Maar wat als je alleen meer vakantiestress voelt? Dan heb ik hier 10 tips voor jou en jouw HSP of beelddenker. Natuurlijk zijn deze tips ook toepasbaar voor andere […]

  2. […] Dit is jammer. Helemaal voor de kinderen die anders denkend zijn. Misschien is jouw kind wel een beelddenker. Je mag niet ‘out of the box’ denken, creatief zijn of als kind fantaseren over een vraag. […]

  3. […] Ik zie als kind- en jeugdpsycholoog kinderen tussen de 6 en 18 jaar die écht allemaal verschillend zijn. De problematiek lijkt misschien op elkaar, maar ieder kind is uniek. In mijn vorige blogs heb je kunnen lezen dat ik pleit voor begrip voor de diversiteit in leerstijlen, zoals beeldend leren, ervarend leren enz. Als je niet weet wat beelddenken is, raad ik je aan eerst mijn blog te lezen “Een 4 of een bootje?” […]

  4. […] onder woorden brengen van 32 plaatjes per seconde (lees eerdere blog: Beelddenken. Een 4 of een bootje?) is vermoeiend en lastig. Daarom vindt de beelddenker het ook zo moeilijk om iets uit te leggen. In […]

  5. […] De beelddenker vs de taaldenker Als je mijn vorige blog hebt gelezen weet je hoe de hersenen werken van een beelddenker. Weet je dit nog niet, dan raad ik je aan eerst mijn blog te lezen ‘Een 4 of een bootje?’. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.