informatieverwerking

Hoe kan het dat niet ieder kind hetzelfde denkt?

Die vraag kan ik eenvoudig beantwoorden: doordat wij allemaal onze eigen manier hebben van informatie verwerken. Dit betekent alles wat jij waarneemt (ziet, hoort, proeft, voelt en ruikt) zal ik op een andere manier waarnemen. Op een manier die bij mij past en bij mij hoort. 

beelddenkenJij kunt snel afgeleid zijn, een ander kan het lastig vinden om zich te uiten doordat hij/zij de juiste woorden niet kan vinden (beelddenken) en weer een ander heeft moeite met rekenen. Kinderen met een visuele leerstijl (beelddenken) hebben een andere verwerking van informatie dan taaldenkers. En daarom is het erg belangrijk om hier gehoor aan te geven en er stil bij te staan. En het allerbelangrijkste: toon er BEGRIP voor.

Wanneer je namelijk iets vraagt aan iemand die visueel is ingesteld (beelddenken) zal het vaak even duren voordat je antwoord krijgt. Soms kan het ook zo zijn dat je juist een enorm lang, uitgebreid verhaal krijgt waar jij eigenlijk het antwoord niet eens meer in terug kunt vinden. Zij zien alles helemaal voor zich en lachen enorm hard om iets, terwijl jij er nog niets van begrijpt. Dit komt doordat het brein van de beelddenker enorm snel werkt. Ze moeten de beelden die ze zien in het hoofd omgaan zetten in woorden. En dat is bij beelddenken nou juist zo moeilijk. Overal in het hoofd zit informatie opgeslagen en dan voornamelijk in beelden. Ga jij dan maar eens in die mega chaos de juiste woorden bij de juiste plaatjes zoeken. En snel ook. Dat is niet zo makkelijk.

Beelddenken in de klas

beelddenken in de klasAls leerkracht kan dit ook lastig zijn in de klas, je hebt een grote groep met allemaal verschillende leerlingen. Tijdens je uitleg zal de beelddenker alles wat jij vertelt gaan omzetten in beelden om het zo beter op te slaan. Je kunt je vast wel voorstellen dat dit tijd kost. Hierdoor kan het best zijn dat jij het idee hebt dat je leerling helemaal weg dwaalt. Maar dan is je leerling waarschijnlijk alles aan het ordenen en opslaan.

Ook wanneer jij je leerling een beurt geeft om het antwoord te geven kan dit tijd kosten. Je leerling weet het mogelijk wel, maar hoe kan hij/zij dit nou het beste onder woorden brengen? En daarbij is je beelddenker ook nog eens gevoelig voor jouw houding. Ongeduld voelt je leerling feilloos aan. Stel je leerling daarom waar nodig een stimulerende vraag of help je leerling op weg door goed te luisteren.

Helpen met leren bij beelddenken

Als jij een visuele leerstijl hebt leer je het beste door afbeeldingen, kleuren, ritmes te gebruiken, door emoties, door te ervaren en te voelen. Je bent creatief, houdt (vaak) van creatieve vakken zoals tekenen, knutselen of muziek. Je voelt veel dingen goed aan, je bent een echte doorzetter, je hebt veel fantasie en zorgt graag voor anderen. 

Wanneer jij geen beelddenker bent, probeer dan toch aan te sluiten bij de beelddenker. Zoek samen naar manieren die bij je beelddenker passen. Ga met ze in gesprek, leg ook uit dat jij het lastig vindt, omdat jij mogelijk niet in beelden denkt. Vaak hebben kinderen zelf hele mooie oplossingen of trucjes waar jij nog niet eens aan hebt gedacht.

faalangstMaar wat ik je sowieso wil vragen is dat je BEGRIP toont naar je beelddenker. Het blijft lastig met zoveel leerlingen in de klas of als je meerdere kinderen thuis hebt rondlopen. Maar wanneer je beelddenker het idee heeft dat hij/zij niet wordt begrepen kan het zijn dat hij/zij zich gaat terugtrekken. Faalangst en onzekerheid liggen direct op de loer. Probeer dit te voorkomen. BEGRIP is het sleutelwoord.

Als je wilt weten of jouw kind een visuele leerstijl heeft (beelddenken), kijk dan eens naar dit lijstje van kenmerken. 

Is jouw kind mogelijk een beelddenker? En wil jij als ouder of leerkracht daar meer over weten? Neem dan vrijblijvend contact op, dan kijken we samen waar ik jullie mogelijk bij kan helpen. Soms zijn een paar tips al genoeg om weer zelf aan de slag te kunnen. Als je meer wilt weten over de beelddenktraining kun je een kijkje nemen op deze pagina.

En natuurlijk wens ik jullie ook via deze weg hele mooie feestdagen en een beeldend 2017!

Op de toekomst van de kinderen!
Liefs,
blog
Herken jij jezelf hierin of denk je dat dit blog interessant is voor andere ouders of leerkrachten in jouw omgeving? Deel dan dit blog, zodat zij niet rond blijven lopen met een (over) bezorgd gevoel en zien dat zij iets kunnen doen voor de beelddenken. Delen kan via onderstaande icoontjes op Facebook of LinkedIn.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.