Hoe schrijf je de W? Ik doe het voor. Oh, dat zijn twee V’s aan elkaar.

Tip 1. Maak ezelsbruggetjes
ezelsbruggetjeMaak ezelsbruggetjes, maak het visueel, laat ze er een beeld bij bedenken zodat het gaat leven. Dat maakt het voor hen een stuk makkelijker.
Tip 2. Creëer overzicht
Plannen en organiseren vindt de beelddenker moeilijk. Je kunt hen helpen door overzicht te creëren door middel van een planbord of door een schema te maken met blokken waardoor ze zien hoe de tijd is ingedeeld op een dag. Slapen, school, spelen, huiswerk, sport enz.
Tip 3. Hou je uitleg kort
Beelddenkers denken in 32 plaatjes per seconde. Geen wonder dus dat ze weleens weg dwalen tijdens jouw mondelinge uitleg. Hou het dus kort en simpel.
Tip 4. Probeer het eens uit
beelddenk tips* Pak een willekeurige foto en schrijf allebei op wat je ziet (zonder bij elkaar te kijken natuurlijk). Kijk daarna wat het verschil is van waarnemen.
* Zoek een boek (op niveau) wat je kind nog niet kent. Leg het boek op de kop voor hem, zodat hij van onder naar boven moet lezen. Kijk maar eens hoe snel – na even schakelen – hij dat kan! Probeer het zelf ook even, helemaal als je geen beelddenker bent… Lastig hè? 
(testjes uit; 80 tips voor beelddenkende kids)
Tip 5. Alfabet als 1 plaatje
WAAROM LASTIG? Stel je voor dat je dus alles in je hoofd kan laten draaien en spiegelen dan zie je dus een b d q p als eenzelfde letter. Laat daarom het hele alfabet als 1 plaatje opslaan. Dan krijgen de letters een vaste plek en een vaste vorm met een daaraan gekoppelde klank.

Wist je trouwens dat nog steeds enorm veel mensen niet in beelddenken geloven? beelddenk tipsIk vind dat echt heel erg. Helemaal wanneer ik zie in de praktijk dat de training ontzettend goed kan helpen. Het is wetenschappelijk bewezen dat ieder mens op haar/zijn eigen manier leert en ook een voorkeur hebben voor een bepaalde manier van leren. Dus wie zijn wij om te zeggen “beelddenken bestaat niet”?

You&Me Psychologie helpt daarom jouw beelddenker op diverse leergebieden en strijdt voor meer begrip. En omdat ik ook altijd zeg ‘samen staan we sterker’ heb ik versterking gezocht voor in de praktijk. Natuurlijk omdat we samen veel meer kunnen bereiken en dus het begrip voor de beelddenker groter kunnen maken. Maar ook om wachtlijsten te voorkomen bij You&Me door de drukte en om zo snel mogelijk de beste hulp te kunnen bieden aan jouw beelddenker. Mijn versterking heet Monica en zij wil zich graag even voorstellen:

MonicaIk ben Monica Buijsen (1979), getrouwd, moeder van 2 dochters en 2 zoons.
Na het behalen van mijn onderwijsbevoegdheid (Pabo) heb ik met veel plezier en enthousiasme voor de klas gestaan op het (speciaal)basisonderwijs. Vooral het begeleiden van kinderen met speciale behoeften en het een-op-een werken met kinderen vond ik altijd geweldig leuk en het gaf me veel voldoening om met kleine stapjes, en soms met wat grotere stappen, samen vooruit te komen.

Na dit een tijd gedaan te hebben, ben ik met deze werkzaamheden gestopt zodat ik me volledig kon gaan richten op het stichten van mijn gezin en de opvoeding van de kinderen. De onderwijskriebels ben ik echter altijd blijven houden.

Vorig jaar ontmoette ik Mirjam voor het eerst, mijn zoon Jan en ik volgden bij haar de beelddenktraining. We hadden een klik en Mirjam inspireerde me tot het gaan volgen van de opleiding tot Beelddenkcoach. Deze heb ik inmiddels met succes afgerond en behalve dat ik mijn zoon nu beter begrijp en kan begeleiden, help ik nu ook andere kinderen die een voorkeur hebben voor een visuele manier van leren. Beelddenkers zijn een ondergewaardeerde groep leerlingen met vaak hele mooie talenten, die op school helaas niet getoetst worden. Het leren lezen en rekenen verloopt vaak heel stroef en helaas lopen ze in het reguliere schoolsysteem gemakkelijk een leerachterstand op. Ook het zelfvertrouwen kan een aardige deuk oplopen door het uitblijven van succesmomentjes op school, wat erg zonde is als je nog zo’n lange tijd te gaan hebt op school…

Een andere, visuele manier van uitleggen kan dan hele mooie resultaten opleveren en ervoor zorgen dat een kind weer meer zelfvertrouwen krijgt. Ik gebruik hiervoor de methodes ‘Ik Leer Anders’ en ‘Rechts Inhalen’. “

Dus Monica ga je bij mij in de praktijk steeds meer tegen komen. Wij geloven dat als we samen stilstaan bij deze verschillende manieren van leren dat we enorm veel kinderen kunnen helpen en zelfs kunnen voorkomen dat kinderen vastlopen op school of bijvoorbeeld faalangst ontwikkelen.

?”Een kind hoort plezier te hebben op school en lekker in zijn/haar vel te zitten.” ?

Mirjam de NijsTijdens een gratis kennismakingsgesprek zal ik, Mirjam samen met jou en je kind bekijken wat jullie hulpvraag is. Is het alleen beelddenken dan zal Monica met je aan de slag gaan. Is er meer aan de hand en is er psychologische ondersteuning of behandeling nodig dan kom je bij mij, Mirjam terecht.

Herken jij jouw kind in bovenstaand verhaal? En denk je dat jouw kind een korte beelddenktraining kan gebruiken? Of misschien loopt jouw kind wel ergens anders tegenaan, zoals faalangst of onzekerheid. Neem dan contact op via de contactpagina of

Bel voor een gratis kennismakingsgesprek

Op de toekomst van de kinderen!

Lieve groet,

blog

Ps: ken jij iemand die ook wat aan deze tips kan hebben? Deel dan dit blog via Facebook of LinkedIn. Hoe meer kennis, hoe meer begrip.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.