Angst in onze hersenen

Iedereen kent angst

Erik ScherderAngst, je bang voelen, zenuwachtig zijn. Een emotie of gevoel wat we allemaal kennen. Zelfs neuropsycholoog en professor Erik Scherder en Matthijs van Nieuwkerk vertelden vorige week over hun eigen angsten. Signalen vanuit onze hersenen, er iets bedreigends aan de hand, let op, gevaar! En we mogen hier best wat meer open over zijn.

Ons brein is ingewikkeld

Als je exact wilt weten hoe ons brein werkt kom je bij neurologie terecht. Best ingewikkeld, maar wel heel fascinerend. Tijdens mijn opleiding tot psycholoog heb ik ook vakken als neurologie en neuropsychologie gehad. Ook het vak hersenen en gedrag ging diep in op hoe onze hersenen zijn opgebouwd en welk gebied wat aanstuurt. Allerlei gebieden werken met elkaar samen. Soms versterken ze elkaar en soms werken ze elkaar tegen. En zo werkt dit bij angst dus ook.

Hoe werkt dat angstig zijn?

Er zijn dus heel veel gebieden in onze hersenen actief. Ik ga hier niet al te diep op in, want dan wordt het echt te ingewikkeld 😉 Maar we hebben dus een angstgebied welke veel activiteit laat zien in bepaalde situaties. En wanneer zo een situatie niet al te angstig is kunnen we onszelf vaak weer geruststellen, tot de orde roepen. Dit doen we vanuit onze frontaal kwab. Deze zit vooraan, als het ware bij je voorhoofd (voor de visuele onder ons 😉 ).

hersenenDit deel van de hersenen zorgt er voor dat we kunnen beredeneren. We kunnen tegen onszelf zeggen dat we bijvoorbeeld een toets goed hebben geleerd en hierdoor minder spanning voelen. We zeggen tegen onszelf dat we ons best gaan doen, we rustig de opdracht gaan lezen en als we een vraag niet snappen slaan we die over zonder direct in paniek te schieten. Merken we wat spanning? Dan kunnen we vaak tegen onszelf zeggen dat we rustig aan mogen doen, we letten op onze ademhaling, nemen een slokje water en gaan weer verder. We kalmeren onszelf. Best slim zo een frontaal kwab hoor.

Maar wat met totale paniek?

Ja, wat als dat angstgebied echt helemaal over de rooie is? Dan kunnen we kalmeren wat we willen, maar het werkt niet. Het lijntje van de frontaal kwab naar het angstgebied werkt niet meer. Het komt niet binnen bij het angstgebied.

angstHet wil niet meer luisteren en denkt echt dat we in een levensbedreigende situatie zijn beland. En wanneer dat gebeurt, dan schakelt het gebied over in het vecht/vlucht systeem. Wat er dan precies gebeurt verschilt per persoon, maar dat we niet meer goed kunnen nadenken (frontaal kwab) is zeker. De een gaat ‘vechten’, de ander wil het liefst heel hard wegrennen.

Wat kun je aan angst doen?

Dat is nog niet zo eenvoudig. Helemaal omdat het iets is in onze hersenen wat soms een eigen leven lijkt te hebben. Hoe langer je hier last van hebt, hoe lastiger het vaak is om er wat aan te doen. En de een heeft een wat gevoeliger angstgebied dan de ander.

You&Me PsychologieIn mijn praktijk leg ik bovenstaande ook altijd aan de hand van tekeningen en plaatjes uit. Ik gebruik het als psycho-educatie; uitleg om te begrijpen waarom we soms reageren zoals we reageren. En waarom het soms zo moeilijk is om met angsten om te gaan. Ik laat de kinderen samen met ouders oefenen om situaties te gaan herkennen waarin het angstgebied het overneemt. Hoe meer je begrijpt hoe de hersenen werken, hoe meer begrip en compassie je kunt opbrengen voor jezelf en voor anderen. Ik ben nog steeds van mening dat iedereen de uitleg zou moeten krijgen als een basis over emoties. Door middel van oefenen, veel oefenen, kun je trainen om je angst in de meeste situaties toch aan te kunnen, zonder dat het je overspoeld of echt in de weg zit.

Ga zelf thuis aan de slag met angst

Spreekt bovenstaande jou aan en wil je hier graag thuis mee aan de slag? Dat kan, zonder dat je meteen naar een psycholoog moet met een verwijsbrief van de huisarts of vergoeding vanuit de gemeente. Het is namelijk zeker mogelijk dat wanneer jouw kind de uitleg krijgt over de hersenen en aan de slag gaat met oefenen, dit kan voorkomen dat de angst te groot wordt of dat het echt in de weg gaat zitten. Hoe dan?

Online oudercursus

De online oudercursus heb ik ontwikkeld, zodat iedereen zonder direct in mijn praktijk te moeten komen, aan deze belangrijke informatie kan komen. De cursus is gebaseerd op cognitieve gedragstherapie wat ik toepas in mijn praktijk.

Online oudercursusAan de hand van simpele uitleg over het vecht/vlucht systeem leer je hoe onze hersenen werken en hoe dit samenhangt met emoties en het reguleren van emoties (boos worden, verdriet, angst). Je ontvangt praktische oefeningen in je mailbox welke ik ook gebruik in mijn praktijk. Deze helpen namelijk om het brein te trainen, zodat je beter kunt omgaan met lastige situaties. Denk aan angst bij toetsen, snel boos reageren of veel piekeren. De cursus is zo ontwikkeld dat je er thuis mee aan de slag kunt. En mocht je tijdens de cursus vragen hebben, dan sta ik altijd klaar om deze te beantwoorden via e-mail, skype of de besloten facebook groep. Lijkt het je interessant? Klik dan hier voor meer informatie of stuur me een e-mail naar info@youmepsychologie.nl. En hopelijk mag ik je verwelkomen in de cursus 🙂

Lieve groet,

blog

Ps : Nooit meer een blog missen? Meld je dan aan zodat je mijn nieuwste blogs maandelijks in je mailbox ontvangt.