Beeldenken, waardevolle tips

Beelddenken, een overzicht van 2017

beelddenken

We gaan de laatste weken in van 2017. Voor mij een mooi moment op terug te kijken op 2017. Een jaar waarin veel meer begrip is ontstaan voor de beelddenkers. Op scholen en ook thuis. Ik heb veel kinderen en ouders mogen helpen bij het aanleren van de visuele leerstijl. En wat is het dan mooi om te zien dat het kind dit in de klas gaat toepassen en het zelfvertrouwen groeit en groeit. Dat de leerkracht het kind ook de kans geeft om met de visuele leerstijl aan de slag te gaan en het kind een eigen kastje krijgt waar het kind de materialen voor het beelddenken mag bewaren. Echt zo trots op alle ouders, kinderen en leerkrachten die ik dit jaar heb mogen begeleiden. En jij weet wel dat ik het over jou heb 🙂

Doordat ik elke donderdag (Beelddenk donderdag) aandacht heb besteed aan beelddenken op Facebook maak ik voor jou een overzicht van deze posts. Zodat jij alles op een rij hebt over beelddenken. Handig toch? En ik vond het ook meteen een mooie afsluiting van 2017 🙂

Beelddenken, wat is lastig?

? Tijdsbesef

‘Om 19.00u kom je naar huis’. Geen idee wat 19.00u is…. Zeg bijvoorbeeld: ‘je komt naar huis als de lantaarnpalen aangaan.’ Dat is letterlijk een visueel steuntje. Straks, morgen, nog even, over 5 minuten zeggen je beelddenker NIKS. 

Dit kun je wel oefenen. Doe bijvoorbeeld een spelletje waarbij jouw kind 1 minuut stil moet zitten en dan pas weer mag bewegen. Dit heeft te maken met het gevoel van tijd. Bouw dit uit naar 1,5, 2, 3 minuten… 

? ‘Platte sommen’

Cijfertjes zegt een beelddenker niets. 3+4 wat is dat? Dit komt omdat de beelddenker er geen beeld bij heeft. Om het wat duidelijker te maken: bij het woordje hond kan de beelddenker natuurlijk wel een beeld bedenken.
Je kunt de beelddenker helpen om van de som een beeld te maken. Bij simpele sommen kun je gebruik maken van pennen, potloden, gummetjes of snoepjes. De snoepjes mogen natuurlijk opgegeten worden bij de min sommen  

? Overzicht houden

Beelddenkers hebben moeite met tijdsbesef en vinden het dus ook lastig om te plannen. Hoelang ben ik ergens mee bezig? Overzicht houden is dan ook erg moeilijk. Help je beelddenker daarom met plannen en organiseren.

Dit kun je doen met een planbord. Hang dit dan ook in het zicht van je kind en help hem/haar met het invullen en bijhouden. Je kunt ook op een blaadje zelf blokken tekenen per dag voor 1 week en deze per activiteit inkleuren. School krijgt een andere kleur dan sport en klusjes bv. Zo krijgt je kind zelf overzicht per dag en ziet het ook direct wanneer er niets is gepland en dus iets voor zichzelf kan doen.

Beelddenken, wat helpt?

?Visuele ondersteuning

Maak met jouw beelddenker bijvoorbeeld plaatjes om de dagen van de week te onthouden. Denk hierbij aan de maan voor maandag, aan de zon voor zondag en ga zo maar door. Je kind kan dit vaak heel goed zelf bedenken. Het bedachte beeld is voor jou misschien niet logisch, maar als jouw kind het hierdoor kan onthouden toch?

? Wees creatief

beelddenken

Lastig om je dit voor te stellen als je geen beelddenker bent, maar probeer het eens. Je ziet een aantal letters, maar deze dansen op papier. Je kunt ze namelijk draaien en spiegelen. De f wordt een t en de p wordt een d.  Dan snap je wel dat lezen erg lastig wordt….

De beelddenker heeft baat bij het opslaan van het gehele alfabet in 1 keer. Normaal krijg je stap voor stap letters aangeboden. Voor de beelddenker is dit verwarrend. Geef het hele alfabet en laat het als 1 plaatje opslaan. Iedere letter krijgt zo een vaste plek en vaste klank. En daar kan de beelddenker dan mooi aan vasthouden 

Leuke maniertjes om je kind te leren meer gevoel te krijgen met letters:
Laat ze het met al hun zintuigen ervaren. En ja, kliederen hoort daar ook bij  Denk daarbij aan letters kleien, letters schrijven in scheerschuim of letters schrijven in de lucht of op iemands rug. Zorg dus dat je veel lol maakt, want dan is leren het leukst.

?Geduld en begrip

beelddenkenStel je eens voor (en de beelddenkers onder ons kunnen dat heel eenvoudig natuurlijk) dat je bij alles wat je hoort en ziet nog eens 32 plaatjes door je hoofd schieten. Hoe vermoeiend is dat….?
Kun je je dan ook voorstellen dat wanneer dit gebeurt je even niet kunt opletten? Je tijd nodig hebt, mogelijk meer tijd dan andere mensen, om alles te filteren en de informatie eruit te halen welke jij nodig hebt? Dat het tijd kost om de juiste woorden te vinden?

Ik hoop dat je hierdoor ook begrijpt dat kinderen in de klas of thuis ook meer tijd nodig hebben om tot een antwoord te komen en om iets uit te kunnen leggen. Geef ze de tijd en toon begrip 

Beelddenken, positieve eigenschappen

Het is o zo makkelijk om negatief te zijn. Negatief over beelddenken bijvoorbeeld. We kunnen zo allemaal opnoemen waar ze moeite mee hebben, waar ze tegenaan lopen. Maar hoe mooi is het om beelddenken in een goed daglicht te zetten? HUP het zonnetje erop.

?Creatief
?Fantasierijk
?Gevoelig
?Goed ritmegevoel
?Ruimtelijk inzicht
?……

Ik ben benieuwd welke positieve ervaringen jij hebt met beelddenken of welke positieve eigenschappen jij bij je beelddenker ziet. Deel jij deze positiviteit in een reactie? Dan starten we 2018 met een mooie lijst aan positieve dingen over beelddenken.

Heb jij mijn e-book met 43 waardevolle tips over beelddenken al in je bezit? Zo niet, klik dan hier en download direct mijn waardevolle e-book en start 2018 goed samen met jouw beelddenker.

Hele fijne feestdagen en een ‘beeldig’ 2018. Op de toekomst van de kinderen!

Lieve groet,

blog

 

Ps : Ken jij iemand die deze tips goed kan gebruiken? Deel dan dit blog via Facebook of andere Social Media. Hoe meer kennis en begrip, hoe beter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.