plannen en organiseren

Om te voorkomen dat de beelddenker gaat achterlopen
praktische tipsIn mijn vorige blogs heb ik uitleg gegeven over wat beelddenken is. ‘Beelddenker’ is een term voor mensen die een voorkeur hebben voor het gebruiken van de rechterhersenhelft. Dit zien we ook terug bij AD(H)D’ers en mensen met een autisme spectrum stoornis. Beelddenken is niet wetenschappelijk bewezen. Wel is bewezen dat iedereen een eigen leerstijl heeft. En daar moeten we echt bij stilstaan. 

Voor sommige kinderen en jongeren is het namelijk lastig het onderwijs te volgen. Dit komt omdat deze vooral gericht is op taal. En dat is nou precies waar de beelddenker niet in uitblinkt.

En nu?

We kunnen moeilijk het hele onderwijs systeem omgooien in Nederland toch? Nou, dat is het liefste wat ik zou doen! Maar daarom geef ik jou 7 praktische tips die je zowel thuis als op school kunt toepassen. En dit is pas het begin! Er is volop onderzoek gaande om diverse systemen te ontwikkelen gericht op beelddenkers. Minder talig, meer ervarend leren. Het is lastig om als leerkracht van het onderwijssysteem af te stappen en vaak ook best spannend. Om je toch alvast een eindje op weg te helpen heb ik daarom deze tips opgesteld. Mocht dit niet genoeg zijn of wil je juist dat ik jouw kind of leerling daarbij help? Neem dan zeker contact op.

Deze tips zijn voor jou!

1. Top-Down leren

Waar wil je naartoe? De beelddenker vindt het moeilijk om te werken met delen en dit vervolgens tot één geheel te brengen. Zorg dat er een duidelijk kader is om van delen toch naar het geheel te kunnen werken. Geef bijvoorbeeld aan dat het thema over de dierentuin gaat, voordat alle dieren uit de dierentuin apart worden benoemd. Het is dan al duidelijk voor de beelddenker dat je het uiteindelijk over de dierentuin gaat hebben.

2. Help de beelddenker uitleggen

vol hoofdHet onder woorden brengen van 32 plaatjes per seconde (lees eerdere blog: Beelddenken. Een 4 of een bootje?) is vermoeiend en lastig. Daarom vindt de beelddenker het ook zo moeilijk om iets uit te leggen. In het hoofd loopt alles door elkaar en het ordenen van alle informatie lukt niet. Dit is natuurlijk wel aan te leren, maar alleen in een veilige omgeving! Zorg hier zowel thuis voor als in de klas. Help het kind af en toe op weg door goed te luisteren en waar nodig een stimulerende vraag te stellen.

3. Niet zomaar iets veranderen alsjeblieft

Sommige beelddenkers vinden het enorm moeilijk als er veranderingen plaatsvinden. Houdt hier dan ook rekening mee als ouders en leerkracht. Kondig bijvoorbeeld aan dat het thema morgen gaat veranderen in de klas. De beelddenker komt dan niet verschrikt in de klas de volgende dag, want het was al aangegeven. Structuur is fijn voor de beelddenker, anders ervaart het school als onvoorspelbaar en dus niet veilig.Als ouders kun je er ook voor kiezen, wanneer jullie bijvoorbeeld naar de speeltuin gaan, eerst op een bankje en op een afstand te kijken wat voor speeltoestellen er zijn, wat voor kinderen er spelen enz. Op deze manier kan je kind rustig wennen en wanneer het zich veilig voelt, zal het zeker lekker gaan spelen.

4. Ik weet niet hoelang 30 minuten is!

plannenEr wordt vaak tegen kinderen gezegd:”nog 5 minuten, dan moeten we naar school!” of “je hebt 10 minuten voor het rijtje sommen”. De beelddenker heeft weinig tot geen tijdsbesef wat voor stress en onzekerheid kan zorgen. Ze hebben geen idee of ze de sommen wel af kunnen krijgen in de gestelde tijd. Zorg daarom als leerkracht voor succeservaringen. Stel een timer in (time-timer) en spreek af welke rijtjes het kind af moet hebben, zet er een streep onder. Geef het kind wat meer tijd, zodat het zichzelf verbaast dat het zelfs tijd over heeft! En dit kun je natuurlijk ook thuis doen. Zorg dat het kind succeservaringen opdoet en niet altijd de laatste van de klas is of te laat klaar is.

5. Welke dag is het vandaag?

Niet alleen hebben beelddenkers moeite met klokkijken, ook de dagindeling, maanden, seizoenen enz. zijn lastig voor hen. Een tip voor de leerkracht is dan ook om elke dag in de kring te vragen welke dag het is vandaag, welke dag het gister was en welke dag het morgen is. Op deze manier krijgen de kinderen meer grip op de dagen van de week. Daarnaast is het ook erg fijn én leuk voor beelddenkers (en andere kinderen) om de dagen van de week in de klas op te hangen aan de hand van plaatjes die bij het woord van die dag passen. Zo kun je ervoor kiezen om de maandag af te beelden met een maan enz. Dit kun je thuis ook doen, maar dan met zelfgemaakte tekeningen. Deze werken vaak het best!

6. Ik leer door te ervaren

Taaldenkers vinden het prima om auditieve instructies te krijgen en gaan daar dan mee aan de slag. Beelddenkers kunnen daar weinig mee. Zij leren juist door te doen, te ervaren met de zintuigen. Neem ze mee naar educatieve films, musea, NEMO in Amsterdam, de kinderboerderij. Spelenderwijs leren werkt het best. Wanneer je dit ook toepast in jouw wijze van onderwijzen sluit de methode bij alle kinderen aan, ook de beelddenkers. Leer de kinderen blokjes van groot naar klein leggen aan de hand van een foto van je eigen leerlingen die van groot naar klein staan. Maak het speels, tastbaar, levendig en stap ook uit je eigen comfortzone.

7. Plannen en organiseren is moeilijk!

Dit is zeker moeilijk voor veel mensen, maar voor beelddenkers nog eens extra. In tip 4 heb je kunnen lezen dat zij moeite hebben met tijdsbesef. Ze vinden het moeilijk om de volgorde van gebeurtenissen te zien. Hierdoor hebben zij moeite met op tijd komen, klokkijken, dagen van de week en begrippen als morgen en vandaag. Hoe moeilijk is dit voor kinderen? Maar wat denk je van de pubers op de middelbare school? Huiswerk plannen, maken, proefwerken leren enz. Zij hebben ineens enorm veel verantwoordelijkheid. En wat nou als dat niet je sterkste kant is? Wat nou als je dat nooit echt hebt geleerd? Juist, dan loop je vast! En wat dan?

Training “Help mij plannen”plannen en organiseren

Dan is er deze training! Heeft jouw kind ook moeite met plannen? Dan is “Help mij plannen” iets voor hem/haar. Nooit meer stress bij het huiswerk maken! Daarnaast wordt ook het zelfvertrouwen versterkt doordat ze zelfstandiger worden en niet onzeker hoeven te zijn over wat gaat komen. Deze training is speciaal voor jongeren uit de eerste en tweede klas van het middelbaar onderwijs. Het is een wetenschappelijk bewezen effectieve training van 8 sessies.
Wil je hier meer over weten? Neem dan zeker contact op via de contactpagina.
Dit waren mijn 7 tips, maar ik weet zeker dat er nog veel meer tips zijn. Heb jij nog andere tips aanvullend op de bovenstaande tips? Zet jouw tips dan zeker in een comment. Hier kunnen wij allemaal van leren! En laat me ook zeker weten of het toepassen van de tips is gelukt!

 Bel voor een gratis kennismakingsgesprek

Ik ben heel benieuwd naar jouw tips en jouw ervaringen met mijn tips!

Op de toekomst van de kinderen!

Groetjes,

blog

 

 

Ps: Deel ook de blog op Facebook of LinkedIn om ook andere te laten zien dat zij er niet alleen voor staan en worden erkend. Ken jij iemand op de middelbare school die tegen het plannen en organiseren aanloopt? Laat hen dan zeker deze blog lezen.

6 antwoorden
  1. Ingrid
    Ingrid zegt:

    Mijn dochter van 14 is een beeld denker,welke tips heb je om het leren makkelijker te maken,
    En welk advies kunnen we op school voor haar vragen?

    Beantwoorden
    • You&Me Psychologie
      You&Me Psychologie zegt:

      Beste Ingrid, ik stuur je per e-mail de tips uit mijn andere blog https://www.youmepsychologie.nl/43-tips-voor-de-beelddenker/. Hierin wordt zowel uitleg gegeven over wat beelddenken is, maar vooral ook wat het betekent voor het kind in de klas als je een andere manier van informatieverwerking hebt dan de meeste kinderen. Het is ook altijd aan te raden school op de hoogte te brengen van de leerstijl van jouw dochter, mogelijk dat ze hier rekening mee kunnen houden. Al doen de meeste middelbare scholen hier weinig mee. Het is het proberen waard. Veel succes en je ziet mijn e-mail zo verschijnen. Lieve groet, Mirjam

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.