Grenzen stellen en Nee zeggen 

Veel mensen vinden dit lastig

Ja zeggen lijkt zoveel makkelijker. Maar hoe komt dit toch? Het kan zijn dat je onbewust gedachten hebt die meespelen wanneer je nee zou zeggen. Vinden ze me nog wel aardig? Je voelt je bezwaard of wilt niet ongezellig doen. En misschien ben je wel bang dat je de ander teleurstelt of wil je dat iedereen jou aardig vindt. Misschien ben je wel bang dat er ruzie ontstaat en wil je dit voorkomen. Er kan dus van alles meespelen.

“When you say yes to others, make sure you are
not saying no to yourself.”
~Paulo Coelho

Wanneer je lang genoeg ja zegt

stress

Helaas kan het continu over je grenzen heen gaan zorgen voor fysieke en mentale klachten. Want eerlijk is eerlijk, je zorgt niet goed voor jezelf. Ga je lang genoeg door dan kan dit stress, burn-out, vervelende gedachten en gevoelens oproepen zoals onzekerheid of boosheid en je kunt over de situaties gaan blijven nadenken; piekeren. ‘Had ik nou maar…’ Slaapproblemen kunnen ontstaan waardoor je nog uitgeputter raakt. Tijd om dit anders aan te gaan pakken. En het liefst leer je dit als kind al.

1. Kijk naar je kind

boosEr zijn namelijk altijd signalen die je heel goed kunt gaan herkennen bij je kind. Signalen dat het even teveel is, overprikkeld misschien wel. Het kan zijn dat je kind erg emotioneel wordt, sneller huilt of boos/ geïrriteerd raakt. Misschien wil het ineens helemaal niets meer, luistert het niet meer naar je of wil het alleen doen wat hij/zij wil (de regie houden). Misschien is er ineens meer ruzie tussen de kinderen. Wanneer je dit kunt gaan herkennen als signalen dat de dag of activiteit misschien wel teveel was, kun je daarnaar gaan handelen. Het belangrijkste is dat je dit bespreekt met je kind. Leg uit wat je ziet, vraag na of je het goed ziet. Om je hierbij te helpen kun je de observatielijsten voor overprikkeling gratis aanvragen. Deze kun je samen met je kind (vanaf ongeveer 8 jaar) invullen. Wil je echt verder aan de slag met het voorkomen van overprikkeling? Kijk dan eens voor de online Masterclass Hooggevoelig Kind.

2. Ieder mens is anders

ieder mens is andersDat leer je gaandeweg als kind al snel. Elk jaar heb je een nieuwe leerkracht en dat is altijd even wennen. Ga je naar een nieuwe sportclub, dan is het even aankijken met wie je vrienden kunt en wilt worden. Met de een gaat dat makkelijker dan met de ander. En daar is helemaal niets mis mee. Het is juist goed dat je dit gaat inzien. Jij bent jij en ik ben ik en dat is oké. Zo werkt dat ook met gedachten en gevoelens. Waar ik bang voor ben, hoef jij niet bang voor te zijn. Het is fijn wanneer je kind dit weet. Als de ander iets graag doet, maar jij niet, dan mag je dit gewoon eerlijk zeggen. Communiceer je gedachten en gevoelens met de ander. Dan kan de ander hier ook rekening mee houden.

3. Je mag gewoon nee zeggen

Oei, dat is een lastige, want als kind moet je best vaak doen wat de volwassenen zeggen. Eigenlijk wordt er dus aangeleerd dat je geen eigen mening mag hebben en moet doen wat de ander zegt. Helaas kan dit er dus ook voor zorgen dat je dit op latere leeftijd nog steeds zo zal doen. Zorg er daarom voor dat er bepaalde momenten zijn waarbij jij accepteert dat je kind nee zegt. Laat het een eigen mening hebben en ga hier met respect mee om. Praat er samen over, wat maakt dat je kind dit niet wilt doen, wat voor gevoel krijgt hij/zij erbij? Zo leert je kind naar zijn/haar eigen gevoel luisteren én verwoorden. Iets wat veel volwassenen nog lastig vinden

4. Ik kom er nog op terug

Met de kinderen in mijn praktijk die het lastig vinden om in het moment nee te zeggen, bedenk ik zinnetjes die ze kunnen zeggen. Hang ze ergens op in de slaapkamer of op de koelkast. Dit zijn er een paar uit de praktijk, maar je kunt dit natuurlijk ook met je eigen kind doen:
– Ik denk er nog even over na
– Ik kom hier nog op terug
– Nu zeg ik nee, maar als het verandert laat ik het weten
– Het lijkt me erg leuk, maar ik kan nu niet

5. Oefen met nee zeggen

Ga eens samenzitten met je zoon of dochter. Bespreek in welke situaties ze lastig vinden om nee te zeggen. Oefen dit eens met een rollenspel of laat je kind de tekst eens uitschrijven/typen. Ga een stappenplan maken om stap voor stap te leren om in verschillende situaties nee te zeggen, je grens aan te geven. Begin niet meteen met de moeilijkste. Zorg dat je kind eerst een aantal goede ervaringen opdoet. Zo heeft het meer vertrouwen om ook die moeilijke situaties aan te gaan.

Het heeft tijd nodig om dit te oefenen, maar wanneer je kind leert dat zijn/haar eigen gevoelens, gedachten en behoeften er toe doen, neemt het zelfvertrouwen toe. Het voor jezelf opkomen, je grens aangeven en nee durven zeggen is dat een stuk eenvoudiger. Iedereen doet er toe, jij ook. Heb je vragen? Stel ze gerust.

Lieve groet,

blog

Ps : Thuis aan de slag met Hooggevoeligheid? Schaf nu de online Masterclass Hooggevoelig Kind aan